Pakiet SLIM VAT 3 – zmiany od 1 lipca 2023 r.

SLIM VAT 3

Od 1 lipca 2023 r. wchodzą w życie przepisy pakietu SLIM VAT 3.

We wpisie opisuję najważniejsze wprowadzane zmiany.

Spis treści ukryj

Gdzie znajdę ustawę zmieniającą

Zmiany wprowadziła ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (dalej nazywam ją ustawą zmieniającą).

Jest to akt prawny wprowadzający tzw. pakiet SLIM VAT 3.

Gdzie znajdę uzasadnienie do projektu ustawy

Pod tym linkiem znajdziesz uzasadnienie do projektu ustawy.

Od kiedy zmiany wchodzą w życie?

Większość regulacji ma obowiązywać od 1 lipca 2023 r.

Jeżeli przepisy wchodzą w życie w innym terminie, to wskazuję to w treści artykułu.

Podwyższenie progu dla małego podatnika

Do końca czerwca 2023 r. małymi podatnikami są podatnicy, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro.

Próg ten od 1 lipca 2023 r. został podniesiony do 2 000 000 euro.

Mali podatnicy mogą stosować metodę kasową oraz korzystać z rozliczeń kwartalnych.

A zatem z możliwości tej będą mogli korzystać w 2023 r. również podatnicy, których obrót w 2022 r. wyniósł co najmniej 1 200 000 euro i nie przekroczył 2 000 000 euro.

Brakuje jednak moim zdaniem przepisów przejściowych.

Jak wybrać metodę kasową lub rozliczenia kwartalne w 2023 r.?

Mały podatnik, który chce skorzystać z metody kasowej, musi dokonać zgłoszenia (na formularzu VAT-R) w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosować metodę kasową (art. 21 ust. 1 ustawy o VAT).

Skoro przepisy wchodzą w życie dopiero od 1 lipca 2023 r., to pytanie czy organy podatkowe uznają za skuteczne takie zgłoszenia złożone do końca czerwca 2023 r. (w odniesieniu do małych podatników, których obrót wynosi co najmniej 1 200 000 euro)?

Moim zdaniem powinny. Ale niestety nie ma tutaj pewności. 😉

Podatnicy mogą ewentualnie zdecydować się na korzystanie z rozliczeń kwartalnych bez stosowania metody kasowej. Jeżeli chcą te rozliczenia stosować od 1 lipca 2023 r. (tj. III kwartału 2023 r.), to aktualizację formularza VAT-R powinni złożyć do 25 sierpnia 2023 r.

Określenie kursu waluty właściwego dla korekt

W pakiecie SLIM VAT 3 uregulowano jaki kurs waluty należy stosować przy korektach.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 ustawy o VAT, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu danej waluty obcej przyjętego do przeliczenia kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania przed jej zmianą.

A więc zasadą jest, że przy korektach stosujemy pierwotny kurs. Dotyczy to zarówno korekt in plus oraz in minus.

Przy czym w przypadku zbiorczych korekt in minus z tytułu rabatu można ewentualnie wybrać stosowanie jednego kursu – z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury (zamiast wielu kursów z każdej korygowanej faktury).

Co istotne, jeżeli podatnik wybrał stosowanie w VAT kursów właściwych w podatkach dochodowych, to przeliczenia dokonuje wg reguł wynikających z podatków dochodowych (chodzi o opcję wprowadzoną w pakiecie SLIM VAT 1).

Całe to zagadnienie na przykładach omawiam w artykule Kurs waluty przy korekcie – zmiany po SLIM VAT 3.

Zmiany w WDT

W ramach SLIM VAT 3 zmodyfikowano art. 42 ust. 12a ustawy o VAT.

Jest to przepis, który wskazuje w jakim okresie rozliczeniowym należy wykazać WDT, jeżeli otrzymamy z opóźnieniem dokumenty pozwalające zastosować stawkę 0%.

Dotychczas w regulacji tej było wskazanie na datę dostawy. Po zmianach, uwzględniamy WDT w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Szczegółowo tę zmianę omówiłem w artykule Pakiet SLIM VAT 3 – zmiany dotyczące WDT.

Odliczanie VAT przy WNT

SLIM VAT 3 usuwa wymóg posiadania faktury dla odliczenia VAT przy WNT.

Szczegółowo te zmiany opisałem w artykule WNT – zmiany w SLIM VAT 3.

Proporcja odliczenia

Nowy sposób ustalania wskaźników z naczelnikiem urzędu skarbowego

SLIM VAT 3 obejmuje swoimi zmianami art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 8 ustawy o VAT.

Są to regulacje dotyczące podatników wykonujących tzw. działalność mieszaną, tj. działalność podlegającą VAT oraz:

  • inną niż działalność gospodarcza (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT) lub
  • działalność zwolnioną z VAT (art. 90 ust. 8 ustawy o VAT).

Podatnicy w takim przypadkach odliczają VAT stosując proporcję odliczenia.

Z zasady wskaźniki te oblicza się na podstawie danych za zeszły rok podatkowy.

Jeżeli jednak podatnik w danym roku rozpoczyna wykonywanie działalności mieszanej, to ma obecnie obowiązek przyjąć dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

W przypadku art. 90 ust. 8 ustawy o VAT dotyczy to również podatników, u których obrót w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 tys. zł.

Po zmianach konieczne będzie zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo. Należy to zrobić do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym po raz pierwszy odliczymy VAT według tak określonej proporcji.

A więc formalnie zmiana polega na tym, że zamiast uzgadniania proporcji w formie protokołu, po prostu przesyłamy do naczelnika zawiadomienie.

Przy czym w zasadzie przepis ten będzie po prostu odpowiadał dotychczasowej praktyce organów, które akceptowały wyliczenia przesyłane przez podatników. Osobiście nie spotkałem się z sytuacją by takie wyliczenie było przez naczelnika kwestionowane.

Możliwość rezygnacji z korekty ostatecznej

W przypadku gdy odliczasz VAT przy zastosowaniu proporcji, dokonujesz tego w danym roku na podstawie proporcji wstępnej (wyliczonej zasadniczo na podstawie danych za zeszły rok).

Po upływie roku, masz obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego, przy zastosowaniu proporcji ostatecznej, wyliczonej wg rzeczywistych danych dla tego roku.

Dotychczas, nawet jeśli różnice były niewielkie, konieczne było dokonanie takiej korekty.

W pakiecie SLIM VAT 3 wprowadzono art. 91 ust. 1a ustawy o VAT.

Zgodnie z tą regulacją, podatnik może zrezygnować z dokonywania korekty podatku naliczonego, jeżeli różnica między proporcją wstępną a proporcją ostateczną nie przekracza dwóch punktów procentowych.

Przy czym z dodanego art. 91 ust. 1b ustawy o VAT wynika, że jeśli proporcja ostateczna jest niższa, to można nie dokonywać korekty, jeżeli kwota VAT niepodlegająca odliczeniu nie przekracza 10 tys. zł.

Na mocy art. 22 ustawy zmieniającej, ww. przepisy stosujemy począwszy od korekt dokonywanych za 2023 r.

Zaokrąglanie proporcji

W przypadku gdy proporcja przekroczyła 98% podatnicy dla ułatwienia obliczeń mogą uznać, że wynosi 100%.

Przy czym dotychczas warunkowane było to tym, aby kwota podatku niepodlegająca odliczeniu, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł.

Pakiet SLIM VAT 3 podwyższył ten próg do 10 tys. zł.

Liberalizacja warunków do zwrotu VAT w 15 dni

W ramach Polskiego Ładu wprowadzono możliwość wystąpienia o zwrot VAT w 15 dni.

Przesłanki uprawniające do tego zwrotu okazały się na tyle wyśrubowane, że mało kto z tego rozwiązania korzysta.

Wobec czego nieco je zliberalizowano.

Mamy w tym przypadku do czynienia z warunkami, które należy spełnić na 12, 6 oraz 3 miesiące poprzedzające zwrot, jak i w samym miesiącu wystąpienia o zwrot. Poniżej przedstawiam jak te warunki kształtują się od 1 lipca 2023 r.

Warunki do spełnienia na 12 miesięcy poprzedzających wniosek

Przez 12 miesięcy poprzedzających wniosek o zwrot musisz:

  • być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT oraz
  • składać za każdy okres deklaracje VAT.

Warunki do spełnienia na 6 miesięcy poprzedzających zwrot

Przez 6 miesięcy poprzedzających zwrot:

  • sprzedaż brutto w każdym okresie rozliczeniowym nie może być niższa niż 40 tys. zł;
  • musisz ewidencjonować sprzedaż wyłącznie za pomocą kas wirtualnych lub online.

Warunki do spełnienia na 3 miesiące poprzedzające zwrot

Przez 3 miesiące poprzedzające zwrot:

  1. udział procentowy łącznej wartości sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie wirtualnej lub online musi wynosić 80%;
  2. udział procentowy otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych zaewidencjonowanych na kasach wirtualnych lub online musi wynosić 80% (dodatkowo paragon musi wskazywać formę płatności);
  3. musisz posiadać rachunek firmowy ujawniony na białej liście.

Przy czym w okresie od dnia 1 lipca 2023 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. limit wskazany w:

  • punkcie 1 określono na nie niższy niż 70%;
  • punkcie 2 określono na nie niższy niż 55% (do dnia 30 czerwca 2023 r. był obniżony do 65%).

Warunki do spełnienia w miesiącu, w którym występujesz o zwrot

W miesiącu, w którym występujesz o zwrot:

  • kwota zwrotu VAT nie może przekraczać dwukrotnej wysokości podatku wynikającego u tego podatnika ze sprzedaży zaewidencjonowanej w kasach wirtualnych lub online;
  • kwota VAT przeniesiona z poprzednich okresów nie może przekraczać 3 tys. zł.

Bardzo łatwo z tego zwrotu skorzystać, prawda? 😉

Zmiany w sankcji VAT

W wyroku z dnia 15 kwietnia 2021 r. w sprawie C-935/19 TSUE uznał, że funkcjonująca w Polsce sankcja VAT jest niezgodna z uregulowaniami unijnymi w zakresie w jakim jest nakładana na podatnika bez uwzględnienia okoliczności w jakich doszło do zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia zwrotu podatku naliczonego.

Polska dopiero w pakiecie SLIM VAT 3 stara się zrealizować wytyczne przedstawione w tym wyroku.

Pierwsza ze zmian polega na tym, że organ może wymierzyć sankcję w mniejszej wysokości.

W przypadku sankcji podstawowej, może ona być wymierzona do 30%.

Ponadto dodano art. 112b ust. 2b ustawy o VAT określający przesłanki jakie ma brać organ pod uwagę przy wymierzaniu sankcji. Zgodnie z tym przepisem, brane pod uwagę będą:

  1. okoliczności powstania nieprawidłowości;
  2. rodzaj i stopień naruszenia ciążącego na podatniku obowiązku, które skutkowało powstaniem nieprawidłowości;
  3. rodzaj, stopień i częstotliwość stwierdzanych dotychczas nieprawidłowości dotyczących nieprzedawnionych zobowiązań w podatku;
  4. kwotę stwierdzonych nieprawidłowości, w tym kwotę zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwotę zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe;
  5. działania podjęte przez podatnika po stwierdzeniu nieprawidłowości w celu usunięcia skutków nieprawidłowości.

Te przepisy obowiązują już od 6 czerwca 2023 r.

Jednocześnie na mocy art. 25 ustawy zmieniającej, nowe brzmienie przepisów ma być stosowane również do postępowań i kontroli wszczętych i niezakończonych przed 6 czerwca 2023 r.

Faktury do paragonu

W pakiecie SLIM VAT 3 zmodyfikowano brzmienie art. 106h ust. 1 i 3 ustawy o VAT.

Przepisy te wskazują jak postąpić w razie wystawienia paragonu w postaci elektronicznej.

W takim przypadku, podatnik zostawia w dokumentacji numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.

Zmiany dotyczące kas rejestrujących

HUB paragonowy

Od 15 września 2023 r. możliwe będzie przekazywanie paragonów w postaci elektronicznej przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa KAS pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

W tym celu zmodyfikowano brzmienie art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o VAT.

Tzw. HUB paragonowy ma być rozwiązaniem dobrowolnym.

Będzie to centralna platforma powiązująca anonimowego klienta z wystawionymi e-paragonami.

Klient przy zakupie będzie skanował kod kreskowy znajdujący się w aplikacji e-Paragony. Paragon w ten sposób zostanie przesłany do HUB-u paragonowego i udostępniony klientowi.

Zwrot kwoty wydanej na zakup kasy – nie będzie wydawana decyzja

Pakiet SLIM VAT 3 dodaje regulacje przewidujące, że urzędy skarbowe nie będą wydawały decyzji w sprawie zwrotu kwoty wydanej na zakup kasy, jeżeli wniosek złożony został przez podatnika zwolnionego z VAT.

Dodano w tym celu art. 111 ust. 5a oraz 5b ustawy o VAT.

Brak obowiązku wydruku niektórych dokumentów z kasy rejestrującej

Obecnie konieczne jest drukowanie wszystkich dokumentów wystawianych przez kasy fiskalne (poza paragonami przekazywanymi elektronicznie, za zgodą odbiorcy).

Zmiany pozwalają na rezygnację z drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych (jeżeli podatnik korzysta z kasy online lub wirtualnej).

W tym celu zmodyfikowano brzmienie art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy o VAT.

Zmiany w mechanizmie podzielonej płatności

Brak odpowiedzialności solidarnej w razie zmiany faktora

Zgodnie z art. 108a ust. 5 ustawy o VAT – płatność w metodzie MPP na rachunek bankowy podatnika innego niż ten wskazany w fakturze, skutkuje odpowiedzialnością otrzymującego płatność za ewentualny VAT nierozliczony przez dostawcę/usługodawcę.

W art. 108a ust. 6 pkt 3 ustawy o VAT dodano nową możliwość uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej, która może być stosowana w sytuacji zmiany faktora.

Dotychczasowy faktor uwolni się od odpowiedzialności poprzez przekazanie kwot VAT bezpośrednio na rachunek VAT nowego faktora (tj. na rzecz podatnika wskazanego w umowie o nabyciu wierzytelności zawartej z dostawcą lub nabywcą).

Przelewy członków grupy VAT

W przepisach prawa bankowego wprowadzono możliwość przelewania środków z rachunków VAT przez członków grupy VAT na rachunek VAT przedstawiciela grupy VAT.

Ta zmiana obowiązuje od 6 czerwca 2023 r.

Nowe rodzaje podatków i opłat, które można regulować z rachunku VAT

Wprowadzono możliwość opłacania z rachunku VAT należności z tytułu:

  • podatku od wydobycia niektórych kopalin,
  • podatku od sprzedaży detalicznej,
  • opłaty od środków spożywczych,
  • zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji,
  • podatku tonażowego,
  • opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy z o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zmiany dotyczące wydawania WIS

Brak określania stawki VAT w niektórych przypadkach

Jeżeli wnioskodawca będzie występował o WIS w celu potwierdzenia klasyfikacji na potrzeby stosowania przepisów innych niż określające stawkę VAT, to organ nie będzie w WIS tej stawki wskazywać.

Rozszerzenie podmiotów, które mogą wystąpić o wydanie WIS

W wyniku zmiany brzmienia art. 42b ust. 1 ustawy o VAT, o WIS będą mogły wystąpić również:

  • podmioty publiczne w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 30 i 203) – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym;
  • zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2023 r. poz. 140) – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Zniesienie opłaty za wydanie WIS

Wydanie WIS nie będzie uzależnione od wniesienia opłaty w kwocie 40 zł.

Przy czym jeżeli rozpatrzenie wniosku o wydanie WIS wymaga przeprowadzenia badań lub analiz, to wnioskodawcy dalej będą zobligowani do wnoszenia z tego tytułu opłat.

Możliwość wezwania podatnika do dostarczenia dokumentów

Dodano art. 42b ust. 7a ustawy o VAT, zgodnie z którym na wezwanie organu wydającego WIS wnioskodawca jest obowiązany do dostarczenia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, dokumentów odnoszących się do towaru albo usługi, w przypadku gdy jest to niezbędne do dokonania właściwej klasyfikacji towaru albo usługi albo towarów lub usług, które razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu.

W przypadku niedostarczenia dokumentów w tym terminie organ wydający WIS wydaje postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia, na które służy zażalenie.

Organ podatkowy może również wydać postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia, jeżeli na wezwanie organu podatnik nie dostarczy próbki towaru. Zmodyfikowano art. 42b ust. 8 ustawy o VAT, który po zmianach będzie pozwalał zaskarżyć takie postanowienie.

WIS będzie wiązała również adresata

Dotychczas wnioskodawca mógł nie zastosować się do WIS. Wiązała ona bowiem jedynie organy podatkowe.

W wyniku zmiany brzmienia art. 42c ust. 1 ustawy o VAT, adresaci WIS również będą związani wskazaniami wynikającymi z WIS.

Związanie to dotyczy podatników w odniesieniu do czynności dokonanych w okresie ważności WIS.

Okres ważności WIS

WIS są ważne przez okres 5 lat liczonych od dnia następującego po dniu jej doręczenia (zmodyfikowano brzmienie art. 42ha ustawy o VAT). Jednocześnie może ona utracić moc wiążącą przed tym terminem, np. z dniem:

  • następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS;
  • wygaśnięcia WIS z mocy prawa.

Wygaśnięcie WIS z mocy prawa może nastąpić w przypadku zmiany stanu prawnego (art. 42h ust. 1 ustawy o VAT).

Ochrona podatników innych niż adresaci WIS

Podmioty inne niż adresaci WIS korzystają z ochrony przewidzianej przepisami Ordynacji podatkowej w zakresie czynności dokonanych od dnia następującego po dniu, w którym WIS została zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej do dnia :

  • zamieszczenia w tym Biuletynie decyzji zmieniającej WIS albo decyzji o uchyleniu WIS;
  • do dnia poprzedzającego dzień, w którym WIS wygasła z mocy prawa (na podstawie art. 42h ust. 1);
  • upływu okresu na jaki została wydana WIS

– w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej.

W BIP umieszczana jest informacja o okresie ważności WIS oraz decyzji o zmianie WIS.

Od 1 lipca 2023 r. nie będą umieszczane w BIP wnioski o wydanie WIS (zmodyfikowany art. 42i ustawy o VAT).

Organ może odmówić wydania WIS, jeżeli uzna, że świadczenie nie ma charakteru kompleksowego

Zgodnie z dodanym art. 42g ust. 3 ustawy o VAT Dyrektor KIS wydaje decyzję o odmowie wydania WIS, jeżeli uzna, że wniosek dotyczący świadczenia kompleksowego zdaniem organu nie dotyczy towarów lub usług, które razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu.

Decyzja o zmianie WIS

Organ może wydać decyzję o zmianie WIS. Wiąże one podatnika z dniem następującym po dniu jej doręczenia.

Jeżeli zmiana WIS następuje z powodu zmian dotyczących Nomenklatury scalonej – w takim przypadku można się do niej zastosować wstecz (moc wiążąca podatnika jest wówczas wyłączona) – jednakże tylko od dnia wystąpienia przesłanek, będących istotą decyzji zmieniającej WIS (dodany art. 42c ust. 2a ustawy o VAT).

Jeżeli zmiana WIS następuje z powodu błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego – w takim przypadku można zastosować się do decyzji zmieniającej WIS wstecz (moc wiążąca jest wyłączona) – jednakże tylko od dnia następnego po dniu doręczenia WIS, która została zmieniona (dodany art. 42c ust. 2b ustawy o VAT).

Jeżeli zmiana WIS następuje w przypadku, gdy WIS zostanie uchylona i wydana zostanie w tym zakresie decyzja orzekająca co do istoty sprawy, albo gdy WIS zostanie uchylona przez organ drugiej instancji i przekazana organowi pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia, wskutek czego organ pierwszej instancji wyda nową decyzję – można się do WIS zastosować wstecz. Decyzja o stosowaniu WIS wydanej w postępowaniu odwoławczym – w odniesieniu do czynności wykonanych w okresie od dnia doręczenia pierwotnej WIS do dnia doręczenia nowej WIS – pozostaje w gestii podatnika (dodany art. 42c ust. 2c ustawy o VAT).

Wypłata gotówkowa przy TAX FREE

Zmodyfikowano brzmienie art. 129 ust. 2 ustawy o VAT.

Po wprowadzeniu elektronicznego obiegu dokumentów w 2022 r., może się zdarzyć, że sprzedający posiada dokument potwierdzający wywóz towarów poza UE. Jeżeli jednak wypłata odbywa się w gotówce, to podróżny wraca do Polski w celu odbioru zwrotu. Wówczas podatnik może nie zgromadzić w terminie do złożenia deklaracji podpisanego przez podróżnego dokumentu potwierdzającego zwrot dokonany w formie gotówkowej. W aktualnym stanie prawnym uniemożliwia to podatnikowi zastosowanie stawki 0%.

Po modyfikacji brzmienia ww. przepisu, możliwa będzie korekta podatku należnego.

Prawo do dokonania korekty będzie możliwe gdy sprzedawca będzie w posiadaniu tego dokumentu nie później niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Procedura OSS oraz IOSS

Zmiana terminu płatności podatku

Zmodyfikowano art. 130c ust. 8, art. 133 ust. 8 oraz art. 138g ust. 8 ustawy o VAT.

W wyniku tych zmian do terminu płatności podatku w procedurach szczególnych przy użyciu OSS i IOSS stosowana będzie reguła, zgodnie z którą termin płatności będzie upływał również w przypadku gdy ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy.

Nie będą więc stosowane w tym względzie zasady z Ordynacji podatkowej – gdzie gdy termin płatności przypada na dzień wolny od pracy, to przesuwa się go na następujący dzień roboczy.

Korygowanie transakcji rozliczonych w tych procedurach

Korygowanie transakcji rozliczonych przez OSS następuje zasadniczo w bieżącej deklaracji, składanej w tym systemie.

Jednak po upływie 3 lat po terminie złożenia deklaracji i po zaprzestaniu korzystania z procedury szczególnej lub zmianie państwa członkowskiego identyfikacji korekta taka może być złożona wyłącznie bezpośrednio do państwa członkowskiego konsumpcji (poza systemem OSS).

W pakiecie SLIM VAT 3 dodano procedurę umożliwiającą złożenie takiej korekty.

Piotr Kępisty

Jestem doradcą podatkowym, prawnikiem i specjalizuję się w podatku VAT. Więcej o mnie...

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *.