
Sprzedaż na rzecz konsumentów z zasady musisz ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej.
Niekiedy jednak możesz korzystać ze zwolnień, które określają rozporządzenia wykonawcze do ustawy.
W 2025 r. obowiązuje rozporządzenie wydane pod koniec 2024 r.
Gdzie znajdę rozporządzenie ustanawiające zwolnienia?
Aktem prawnym przyznającym zwolnienia jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Do kiedy rozporządzenie obowiązuje?
Rozporządzenie będzie obowiązywało do końca 2027 r.
Co ulega zmianie?
Poniżej znajdziesz spis zmian w załączniku do rozporządzenia – który przewiduje czynności zwolnione.
Dodatkowo opisuję zmiany w §4 rozporządzenia – który zawiera wyłączenia ze zwolnień.
Oczywiście porównuję nowe rozporządzenie z rozporządzeniem obowiązującym do końca 2024 r.
Następnie wskazuję na przepisy uwzględniające okresy przejściowe.
Zmiany w załączniku i w wyłączeniach ze zwolnień
Zmiany w załączniku do rozporządzenia
Poniżej zmiany w poszczególnych pozycjach załącznika do rozporządzenia:
- 2-5: przełożono dotychczasowe symbole PKWiU na kody CN. Zmiana dotyczy m.in. dostaw energii elektrycznej, paliw gazowych oraz wody w postaci naturalnej;
- 6: uwzględniono parę wodną i gorącą wodę oraz powietrze do układów klimatyzacyjnych (bez względu na symbol CN);
- 7: uwzględniono usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (PKWiU 36);
- 8: uwzględniono usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, niemniej jednak wyłączono ze zwolnienia usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych (PKWiU 37.00.12) – jeżeli nie zostały w całości udokumentowane fakturą;
- 51: rozszerzono zwolnienie dla niewidomych przedsiębiorców, którzy zatrudniają więcej niż jednego niewidomego pracownika (dotychczas dotyczyło ono tylko takich, którzy zatrudniali wyłącznie jednego niewidomego pracownika).
Ponadto do załącznika dodano następujące czynności:
- usługi parkingu samochodów i innych pojazdów świadczone przez podatnika na rzecz jego pracowników (poz. 38);
- dostawa towarów i świadczenie usług przez podatników zagranicznych stosujących w Polsce procedurę SME (poz. 57);
- sprzedaż biletów w publicznym transporcie zbiorowym przy użyciu automatów (poz. 58).
Jednocześnie usunięto z załącznika pozycję dotyczącą świadczenia usług przy użyciu automatów (poz. 40 w rozporządzeniu obowiązującym do końca 2024 r.).
Zmiany w wyłączeniach ze zwolnień (modyfikacja §4 rozporządzenia) – w zakresie dotyczącym towarów
W §4 rozporządzenia, przewidującego wyłączenia ze zwolnień, dla poniższych towarów zrezygnowano z podawania symboli PKWiU (§4 ust. 1 pkt 1 lit. h-l rozporządzenia):
- komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol;
- wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
- wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
- silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
- sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych.
W rozporządzeniu obowiązującym do końca 2024 r. towary te były uwzględnione w §4 ust. 1 pkt 1 lit. h oraz i.
Ponadto w §4 ust. 1 pkt 1 lit. s-w rozporządzenia rozszerzono wyłączenia i dotyczą one następujących towarów:
- wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
- wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50 % objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
- węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
- towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar.
Zmiany w wyłączeniach ze zwolnień (modyfikacja §4 rozporządzenia) – w zakresie dotyczącym usług
W §4 ust. 1 pkt 2 lit. n oraz o rozporządzenia rozszerzono wyłączenia i dotyczą one świadczenia usług:
- parkingu samochodów i innych pojazdów oraz
- przy użyciu automatów (tj. urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Okresy przejściowe
W nowym rozporządzeniu przewidziano pewne zmiany w zakresie przysługujących zwolnień. Przy czym część z nich będzie wprowadzana na przestrzeni kolejnych lat.
Sprzedaż niektórych towarów – zmiany od 1 lipca 2025 r.
W porównaniu do stanu prawnego obowiązującego do końca 2024 r., nowe rozporządzenie przewiduje obowiązek stosowania kas fiskalnych przez podatników sprzedających:
- niektóre wyroby przeznaczone do palenia lub do wdychania bez spalania (nie dotyczy sprzedaży na pokładach samolotów);
- rozpuszczalniki, płyny odkażające, rozcieńczalniki farb, płyny do odmrażania i inne, w których składzie jest alkohol etylowy o mocy powyżej 50% objętości;
- przeznaczone do celów opałowych węgiel, brykiet i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla lub koksu (zob. dwa wyjątki).
Przy czym na podstawie §8 ust. 1 rozporządzenia czynności te są zwolnione jeszcze do końca czerwca 2025 r.
Usługi parkingowe – zmiany od 1 kwietnia 2026 r.
Nowe rozporządzenie przewiduje obowiązek stosowania kas fiskalnych przez podatników świadczących usługi parkingu samochodów i innych pojazdów.
Przy czym na podstawie §8 ust. 2 rozporządzenia zmiana ta będzie dotyczyła podatników od 1 kwietnia 2026 r.
Sprzedaż towarów poprzez automaty – zmiany od 1 kwietnia 2027 r.
Ponadto nowe rozporządzenie przewiduje obowiązek stosowania kas fiskalnych przez podatników sprzedających towary przy użyciu automatów.
Obowiązek ten wejdzie w życie od 1 kwietnia 2027 r. (na podstawie §8 ust. 4 rozporządzenia). Nie będzie to jednak dotyczyło sprzedaży:
- towarów przy użyciu automatów bez zasilania prądem, jeżeli towar jest wydawany mechanicznie (np. automaty z kauczkami);
- energii elektrycznej.
Świadczenie usług przy użyciu automatów – zmiany na lata 2026-2027
Dodatkowo rozporządzenie wprowadza obowiązek stosowania kas dla świadczenia usług przy użyciu automatów. Przy czym:
- przewozy pasażerskie w samochodowej komunikacji – będą objęte tym obowiązkiem od 1 kwietnia 2026 r. (na podstawie §8 ust. 3 rozporządzenia);
- pozostałe usługi – będą objęte tym obowiązkiem od 1 kwietnia 2027 r. (na podstawie §8 ust. 4 rozporządzenia).
Należy też pamiętać, że usługi mycia i czyszczenia samochodów przy użyciu automatów były już dotychczas wyłączone ze zwolnień i ten stan zostanie utrzymany, co wynika bezpośrednio z brzmienia §8 ust. 4 rozporządzenia.
Jednocześnie przewidziano też wyjątki – które wskazuję tutaj.
Utrata prawa do zwolnienia od 1 lipca 2025 r.
Należy jeszcze zwrócić uwagę na jedną regulację. W §7 ust. 1 rozporządzenia przewidziano, że jeżeli na mocy nowego rozporządzenia podatnik utracił prawo do zwolnienia, a dotychczas takie stosował i kontynuuje działalność, to traci prawo do zwolnienia dopiero z dniem 1 lipca 2025 r.
A więc przykładowo, jeżeli usługa związana z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych (PKWiU 37.00.12) nie jest w 2025 r. dokumentowana fakturą, ale podatnik do końca 2024 r. korzystał dla tych usług ze zwolnienia i kontynuuje tę działalność, to obowiązek ewidencjonowania tych czynności za pomocą kasy obejmie tego podatnika od 1 lipca 2025 r.
Co istotne, przepis ten nie dotyczy podatników rozpoczynających taką działalność w 2025 r.
Jakie rodzaje zwolnień z kas występują w 2025 r.?
Zwolnienia można podzielić na dwa rodzaje, tj. przyznawane ze względu na:
- wartość sprzedaży jaką podatnik osiąga w ramach prowadzonej działalności (§3 rozporządzenia),
- rodzaj czynności jakie wykonuje (§2 ust. 1 w zw. z załącznikiem do rozporządzenia) .
Zwolnienie ze względu na wartość sprzedaży
Zwolnienie to przysługuje jeżeli osiągana przez Ciebie wartość sprzedaży nie przekracza 20 tys. zł.
Przy czym chodzi tutaj wyłącznie o sprzedaż realizowaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. konsumentów) oraz na rzecz rolników ryczałtowych.
Firma wykonuje usługi polegające na tworzeniu stron internetowych. Jej roczna sprzedaż za 2024 r. wyniosła 180 tys. zł, niemniej w większości przypadków klientami były firmy. Na rzecz konsumentów sprzedaż wyniosła w całym roku 9,5 tys. zł. Czy firma musi posiadać w 2025 r. kasę?
Uwzględniamy tylko obrót na rzecz osób fizycznych. Skoro nie przekroczono 20 tys. zł, to nie ma konieczności posiadania kasy rejestrującej.
Może się zdarzyć, że przekroczysz ww. próg z uwagi na sprzedaż na rzecz konsumenta środka trwałego, wartości niematerialnych i prawnych albo nieruchomości.
Weźmy pod uwagę wcześniejszy przykład firmy wykonującej strony internetowe, przy czym załóżmy, że w 2024 r. sprzedała samochód firmowy, który stanowił środek trwały podlegający amortyzacji. Pojazd ten kupił konsument za kwotę 35 tys. zł.
Łącznie zatem obrót tej firmy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wynosi 44,5 tys. zł.
Niemniej jednak rozporządzenie zawiera odpowiednie wyłączenia dla transakcji dotyczących środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz nieruchomości.
Do limitu, który umożliwia zwolnienie z kasy nie wliczamy obrotu z tytułu ww. czynności. Odpowiednie wyłączenie zawarte jest w §3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia.
Zatem w analizowanym przypadku obrót konsumencki na potrzeby zwolnienia wynosi dalej 9,5 tys. zł (nie wliczamy sprzedaży samochodu).
Wartość sprzedaży netto czy brutto?
W rozporządzeniu uwzględniono §3 ust. 3 pkt 2, z którego wynika, że przy obliczaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się należnego podatku od towarów i usług.
Uwzględniamy zatem wyłącznie kwoty netto.
Liczenie progu, gdy działalność była prowadzona w 2024 r.
Ze zwolnienia z kasy możesz korzystać, jeżeli Twoja wartość sprzedaży w całym 2024 r. nie przekroczyła kwoty 20 tys. zł (§3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia).
Jeżeli w 2024 r. dopiero rozpoczęto działalność, to wartość sprzedaży nie mogła przekroczyć, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł (§3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia).
Jeżeli musisz odnieść ww. limit w proporcji do okresu prowadzenia działalności w danym roku podatkowym, to do wykonania obliczeń możesz skorzystać np. z kalkulatora GOFIN.
W ww. przypadkach zwolnienie znajduje zastosowanie, jeżeli w 2024 r. podatnik (§3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia):
- nie był zobowiązany do prowadzenia ewidencji oraz
- nie przestał spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Rozpoczęcie prowadzenia działalności w 2025 r. – liczenie progu
Jeżeli natomiast działalność rozpoczynasz w 2025 r., to ze zwolnienia możesz korzystać, jeżeli przewidywana przez Ciebie wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł (§3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia).
W wykonaniu obliczeń też może Ci pomóc kalkulator GOFIN.
Co jeżeli przekraczam limit uprawniający do zwolnienia?
Przekroczenie limitu uprawniającego do zwolnienia nie oznacza automatycznie, że musisz ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej.
Zwolnienia przewidziano bowiem również dla określonego typu czynności – które wskazuję niżej.
Zwolnienia ze względu na rodzaj wykonywanych czynności
Pozostałe zwolnienia przewidziane są dla czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia (§2 ust. 1 rozporządzenia).
Zawiera on 58 pozycji.
Treść całego załącznika znajdziesz w wykazie na końcu wpisu.
Załącznik jest zbudowany w taki sposób, że jego:
- I część dotyczy konkretnych towarów i usług objętych zwolnieniami;
- II część wskazuje na szczególne czynności objęte zwolnieniami.
Rodzaje towarów/usług jakich dotyczą zwolnienia z kas (część I załącznika)
Na pewno trudno zapamiętać wszystkie czynności objęte zwolnieniami.
Dotyczą one przykładowo następujących usług:
- związanych z rolnictwem i hodowlą zwierząt;
- gospodarki odpadami;
- transportu komunalnego;
- pocztowych i kurierskich;
- świadczonych przez obozowiska dla dzieci;
- związanych z zakwaterowaniem;
- telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych;
- finansowych i ubezpieczeniowych;
- wynajmu i zarządzania nieruchomościami oraz obsługą rynku nieruchomości;
- wykonywanych przez komornika sądowego;
- w zakresie edukacji;
- parkingu samochodów na rzecz pracowników.
Można też wyróżnić zwolnienia dla:
- dostawy mediów;
- czynności notarialnych.
Pamiętaj, że przy niektórych pozycjach wskazane są dodatkowe warunki do stosowania zwolnienia (np. udokumentowanie czynności fakturą – przy obsłudze rynku nieruchomości).
W wykazie znajdziesz wszystkie towary/usługi objęte zwolnieniami.
Szczególne czynności objęte zwolnieniami (część II załącznika)
W części II załącznika przewidziano szczególne czynności, które objęte są zwolnieniami.
Znajdziesz tam m.in. zwolnienia dla:
- świadczeń wykonywanych dla pracowników;
- czynności nieodpłatnych;
- dostaw nieruchomości, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
- dostaw towarów w systemie wysyłkowym (przy otrzymaniu płatności przelewem);
- świadczenia usług – jeżeli płatność następuje przelewem;
- dzierżawy gruntów.
Pamiętaj, że przy niektórych pozycjach wymagane jest spełnienie określonych warunków do stosowania zwolnienia.
W wykazie znajdziesz wszystkie szczególne czynności objęte zwolnieniami. Poniżej natomiast opisuję te najczęściej występujące.
Przykłady najczęściej stosowanych zwolnień
Czynności związane ze sprzedażą lub korzystaniem z nieruchomości
W poz. 29 załącznika do rozporządzenia przewidziano zwolnienie dla wynajmu i usług zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
Przy czym warunkiem skorzystania z ww. zwolnienia jest, aby:
- świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub
- świadczący usługę otrzymał w całości zapłatę przelewem.
Pan Adam ma dwa mieszkania, które wynajmuje na cele mieszkaniowe. Usługi podlegają zwolnieniu z VAT. Nie będzie musiał stosować kasy fiskalnej jeżeli usługę udokumentuje fakturą albo otrzymywał będzie całą zapłatę przelewem.
Zwolnieniem objęta jest również dostawa nieruchomości (poz. 40 załącznika), a także dzierżawa gruntów (poz. 43 załącznika). W tych przypadkach nie ma żadnych dodatkowych wymogów, aby ze zwolnienia skorzystać.
Firma z branży nieruchomościowej sprzedaje lokale mieszkalne osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz dzierżawi takim osobom grunty. Dzięki ww. zwolnieniom nie musi ewidencjonować takiej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Usługi edukacyjne
W poz. 34 przewidziano zwolnienie dla usług w zakresie edukacji. Przy czym wyłączone są z niego usługi:
- w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
- świadczone przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),
- świadczone przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).
Ze zwolnienia skorzysta zatem nauczyciel, który prowadzi działalność gospodarczą polegającą na udzielaniu uczniom korepetycji z biologii.
Natomiast zwolnienie to nie będzie dotyczyło instruktora, który organizuje kursy pierwszego tańca dla par młodych.
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym opłacana przelewem
W poz. 41 załącznika przewidziano zwolnienie dla podatników dostarczających towary w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi).
Przy czym warunkiem jest tutaj, aby całość zapłaty została zrealizowana przelewem.
Jednocześnie musi być możliwe powiązanie płatności z danymi klienta, na rzecz którego dokonano dostawy.
Ze zwolnienia skorzystać może firma sprzedająca na Allegro zabawki dziecięce. Warunkiem jest, aby całość zapłaty otrzymywała przelewem i dostawy towarów realizowała np. za pośrednictwem firm kurierskich.
Usługi opłacane przelewem
W poz. 42 załącznika zawarto zwolnienie dla świadczenia usług, jeżeli usługodawca otrzyma całą zapłatę przelewem.
Freelancer wykonuje grafiki zarówno dla firm, jak i konsumentów. Sprzedaż na rzecz konsumentów wyniosła w 2024 r. 45 tys. zł.
Może on korzystać ze zwolnienia z kasy jeżeli wszystkie płatności od klientów będących konsumentami otrzymuje za pomocą przelewów. Przy czym z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie musi wynikać, jakiej konkretnie czynności ta płatność dotyczyła.
Sprzedaż na rzecz pracowników
W poz. 39 załącznika przewidziano zwolnienie dla dostawy towarów i świadczenia usług przez podatnika na rzecz jego pracowników.
Pracodawca zapewnia pracownikom karty multisport (za połowę ceny). Co jakiś czas sprzedaje im również telefony, które pracownicy wykorzystywali do celów służbowych. Dzięki wskazanemu wyżej zwolnieniu pracodawca nie musi ewidencjonować tej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.
Czynności nieodpłatne
W poz. 46 załącznika przewidziano zwolnienie dla czynności nieodpłatnych, które rodzą obowiązek rozliczenia VAT.
Chodzi o sytuacje przewidziane w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Jeżeli kupiliśmy jakieś towary z prawem do odliczenia, to ich darowizna wiąże się z obowiązkiem rozliczenia podatku należnego. Jeżeli użyjemy taki towar do celów prywatnych albo będziemy wykonywali usługi do celów innych niż działalność gospodarcza, to również powinniśmy rozliczyć VAT należny. Niemniej w przypadku takich czynności nie jest konieczne ich ewidencjonowanie za pomocą kasy fiskalnej.
Firma z branży spożywczej wydawała na targach plecaki promocyjne z logo firmy, warte ok. 60 zł (firma nie prowadziła ewidencji osób obdarowanych). Z uwagi na wyżej wskazane zwolnienie, nie ma konieczności wydawania razem z plecakami paragonu fiskalnego. 🙂
Więcej na temat opodatkowania wydawanych prezentów przeczytasz we wpisie Prezent dla kontrahenta – skutki w VAT.
Sprzedaż środka trwałego
W poz. 50 załącznika przewidziano zwolnienie dla dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.
Firma zamierza sprzedać 3 samochody, nabywcami będą konsumenci. Przy nabyciu aut odliczyła 100% kwoty podatku naliczonego. Pojazdy stanowiły środki trwałe, które podlegały amortyzacji.
Przy sprzedaży nie będzie konieczne stosowanie kasy fiskalnej, firma musi jednak sprzedaż udokumentować fakturą.
I całkiem sporo innych zwolnień
Wyżej opisałem jedynie wybrane zwolnienia. Załącznik uwzględnia 58 pozycji.
Wykaz wszystkich pozycji znajdziesz na końcu wpisu.
Uwaga na wyłączenia!
Niestety jak to zwykle bywa w podatkach, także i tutaj przewidziano wyłączenia z ww. zwolnień. Zawarte są one w §4 rozporządzenia.
Jeżeli Twoich czynności dotyczy wyłączenie z tego paragrafu, to musisz ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej – i to już „od pierwszej złotówki”.
Zatem ZAWSZE przed zastosowaniem zwolnienia, spójrz do ww. paragrafu czy nie dotyczy Cię któreś z wyłączeń.
Wyłączenia dla towarów
Na podstawie §4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwolnień nie można stosować do dostawy:
- gazu płynnego,
- części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
- silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
- nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
- przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
- części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
- części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do:
- ciągników;
- pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą;
- samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi;
- pojazdów silnikowych do transportu towarów;
- pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
- komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol;
- wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
- wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
- silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
- sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
- wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,
- zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
- wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
- wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
- napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
- perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
- wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
- wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
- węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
- towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar.
Jeżeli więc sprzedajesz jakiekolwiek towary objęte ww. pozycjami, to z zasady nie możesz korzystać ze zwolnień z kas.
Przy czym dla dostaw towarów oznaczonych kolorem czerwonym, przewidziano okresy przejściowe, na które wskazałem tutaj.
Dodatkowo są jeszcze wyjątki od tych wyłączeń, który opisuję niżej.
Wyjątek przy sprzedaży dla pracowników (brak wyłączenia ze zwolnień)
W §4 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia przewidziano, że wyłączeń tych nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-n, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 39 załącznika do rozporządzenia.
W poz. 39 jest wymieniona m.in. sprzedaż dla pracowników.
A zatem sprzedaż na rzecz pracowników towarów wymienionych w lit. b-n nie obliguje Cię do jej ewidencjonowania na kasie rejestrującej (czyli w tym zakresie możliwość korzystania ze zwolnień nie jest wyłączona).
Obowiązek ewidencjonowania pojawi się, jeżeli sprzedasz pracownikowi towary wymienione w lit. a) oraz o-w. Dotyczyło to więc będzie zasadniczo sprzedaży:
- gazu płynnego,
- paliw silnikowych,
- wyrobów tytoniowych;
- napojów alkoholowych,
- perfum i wód toaletowych,
- produktów przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania,
- rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania (jeżeli zawierają w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50 % objętości),
- węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
- towarów przy użyciu automatów.
Przy czym dla pkt 6-9 przewidziano okresy przejściowe, o których piszę tutaj.
Firma z branży kosmetycznej chciałaby sprzedawać swoim pracownikom produkowane przez nią perfumy oraz używane przez nich komputery służbowe. Chce przy tym skorzystać ze zwolnienia przewidzianego przy sprzedaży dla pracowników (poz. 34 załącznika).
Ze zwolnienia można skorzystać w odniesieniu do sprzedaży komputerów. Co prawda są one wymienione w §4 ust. 1 pkt 1 lit. h rozporządzenia. Niemniej jednak w §4 ust. 3 pkt 1 lit. a wskazano, że nie stosuje się tego wyłączenia przy sprzedaży dla pracowników.
Niestety z uwagi na wskazane w lit. r wyłączenie dla perfum, taka sprzedaż będzie wiązała się z obowiązkiem jej zaewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Przy sprzedaży perfum pracownikowi konieczne będzie więc wydanie również paragonu.
Pozostałe wyjątki dla towarów (tj. brak wyłączenia ze zwolnień)
Pozostałe wyjątki dotyczą:
- transakcji rozliczanych w ramach procedury OSS lub procedury SME (§4 ust. 2 rozporządzenia);
- sprzedaży na odległość towarów importowanych (SOTI) rozliczanej w ramach importowego OSS (§4 ust. 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia);
- dostawy węgla, brykietów i podobnych (do celów opałowych) dokonywanej przez przedsiębiorstwo górnicze, w tym kopalnię, jeżeli dostawa ta w całości została udokumentowana fakturą (§4 ust. 3 pkt 1 lit. c rozporządzenia) oraz przez gminę na warunkach określonych w poz. 56 załącznika do rozporządzenia (§4 ust. 3 pkt 1 lit. e rozporządzenia),
- sprzedaży towarów przy użyciu automatów, które nie posiadają stałego zasilania elektrycznego, a towar jest wydawany mechanicznie bez użycia prądu (§4 ust. 3 pkt 1 lit. d tiret pierwsze rozporządzenia),
- stacji ładowania samochodów elektrycznych działających poprzez automatyczne dystrybutory (§4 ust. 3 pkt 1 lit. d tiret drugie rozporządzenia).
Dla tych czynności możliwość korzystania ze zwolnień nie jest wyłączona.
Wyłączenia dla usług
Na podstawie §4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwolnień nie można stosować do świadczenia usług:
- przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia (tj. transportu komunalnego),
- taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
- naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
- w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
- w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
- w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia (tj. przez niewidomych przedsiębiorców),
- prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia (tj. czynności notarialnych),
- doradztwa podatkowego,
- związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
- fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
- kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
- związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
- mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
- parkingu samochodów i innych pojazdów,
- przy użyciu automatów – tj. urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Przy czym dla pkt 14-15 przewidziano okresy przejściowe, na które wskazuję tutaj.
Pani Anna zamierza otworzyć w 2025 r. salon fryzjerski i obliczyła, że obrót w odpowiedniej proporcji nie powinien przekroczyć limitu uprawniającego do zwolnienia z kas (20 tys. zł dla całego roku).
Niestety Pani Anna nie może skorzystać ze zwolnienia ponieważ usługi fryzjerskie są wyłączone ze zwolnień. Od razu musi zakupić kasę i ewidencjonować sprzedaż za jej pomocą.
Przy usługach również są wyjątki
Wyjątki od wyłączeń ze zwolnień, w kontekście usług, zawarto w §4 ust. 2 oraz ust. 3 pkt 2 rozporządzenia.
Wyłączeń nie zastosujemy jeżeli usługi:
- pracodawca refakturuje na rzecz pracownika (§4 ust. 3 pkt 2 lit. a rozporządzenia);
- prawnicze, doradztwa podatkowego lub medyczne wykonywane są przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków oraz płatność realizowana jest przelewem (§4 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia);
- medyczne wykonywane są przez osoby niewidome (§4 ust. 3 pkt 2 lit. c rozporządzenia);
- związane z wyżywieniem są świadczone na pokładach samolotów lub w szkołach, przedszkolach albo szkołach wyższych (§4 ust. 3 pkt 2 lit. d rozporządzenia);
- parkingu samochodów i innych pojazdów są świadczone dla pracowników;
- są świadczone przy użyciu automatów (które bezobsługowo przyjmują należność), przy czym dotyczy to usług:
- publicznego transportu zbiorowego wskazanego w poz. 58 załącznika do rozporządzenia,
- parkingu samochodów i innych pojazdów, gdy są świadczone dla pracowników,
- finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU 64-66);
- transakcje są rozliczane w ramach procedury OSS lub procedury SME (§4 ust. 2 rozporządzenia).
Dla ww. czynności możliwość korzystania ze zwolnień nie jest wyłączona.
Pracodawca zapewnia pracownikom pakiety medyczne obejmujące opiekę medyczną świadczoną przez lekarzy. Przy czym obciąża ich częścią kosztu w przypadku wyboru pakietu rozszerzonego.
Ponieważ pracodawca refakturuje te usługi na pracowników (tym samym jest podatnikiem w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT), to zastosowanie znajduje wyjątek od wyłączenia przewidziany w §4 ust. 3 pkt 2 lit. a rozporządzenia. W konsekwencji taka czynność korzysta ze zwolnienia z kasy.
Radca prawny nie posiada własnej kancelarii. Klientów obsługuje zdalnie – kontaktując się telefonicznie lub mejlowo. Swoje opinie również przesyła drogą mejlową. Płatności za usługi otrzymuje wyłącznie przelewem.
Taka sprzedaż nie musi być ewidencjonowana na kasie, ponieważ wpisuje się w zakres §4 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia.
Biuro rachunkowe świadczy usługi związane z obsługą rachunkowo-księgową oraz ze sporządzaniem (wypełnianiem) zeznań i deklaracji podatkowych. Nie świadczy usług doradczych.
Takie biuro rachunkowe nie jest zobowiązane do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Obowiązek ten dotyczy bowiem usług doradztwa podatkowego, a nie obsługi rachunkowo-księgowej.
Podsumowanie
Jak zatem obchodzić się ze zwolnieniami z kas fiskalnych?
- Oblicz wartość sprzedaży netto, aby zweryfikować czy przysługuje Ci zwolnienie w ramach limitu z §3 rozporządzenia albo
- sprawdź czy nie dotyczy Cię któreś ze zwolnień przewidzianych w załączniku do rozporządzenia.
- Koniecznie zajrzyj do §4 rozporządzenia, czy nie dotyczy Cię któreś z wyłączeń. Jeżeli tak, to niestety musisz stosować kasę fiskalną. 🙁
Wykaz czynności zwolnionych z kasy fiskalnej
Załącznik – część I
Poz. | Symbol CN/PKWiU | Czynności zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji |
I. Dostawa towarów lub świadczenie usług, których przedmiotem są następujące towary lub usługi: | ||
1 | PKWiU ex 01.6 | Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych – z wyjątkiem usług podkuwania koni (PKWiU ex 01.62.10.0) |
2 | CN 2716 00 00 | Energia elektryczna |
3 | CN 2705 00 00 | Gaz węglowy, gaz wodny, gaz generatorowy i podobne gazy, inne niż gaz ziemny(mokry) i pozostałe węglowodory gazowe |
4 | CN 2711 | Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe |
5 | CN ex 2201 | Wody, włącznie z naturalnymi lub sztucznymi wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, niezawierające dodatku cukru lub innego środka słodzącego ani aromatyzującego; lód i śnieg – wyłącznie woda dostarczana za pośrednictwem sieci wodociągowych, cysternami lub innymi środkami transportu |
6 | Bez względu na symbol CN | Para wodna i gorąca woda, powietrze do układów klimatyzacyjnych |
7 | PKWiU 36 | Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody |
8 | PKWiU ex 37 | Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych, z wyłączeniem usług związanych z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych (PKWiU 37.00.12), chyba że świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą |
9 | PKWiU 38.11.1 | Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu |
10 | PKWiU 38.11.2 | Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu |
11 | PKWiU 38.11.6 | Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne |
12 | PKWiU 38.12.1 | Usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych |
13 | PKWiU 38.12.30.0 | Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu |
14 | PKWiU 38.21.10.0 | Usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia |
15 | PKWiU 38.22.19.0 | Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych |
16 | PKWiU ex 38.22.2 | Usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych |
17 | PKWiU 39 | Usługi związane z rekultywacją i pozostałe usługi związane z gospodarką odpadami |
18 | PKWiU ex 49.31.10.0 | Transport kolejowy pasażerski, miejski i podmiejski- dotyczy wyłącznie przewozów metrem rozkładowych pasażerskich, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny |
19 | PKWiU ex 49.31.2 | Pozostały transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski- dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny |
20 | PKWiU ex 49.39.1 | Transport lądowy pasażerski, rozkładowy: międzymiastowy i specjalizowany – dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny |
21 | PKWiU ex 53 | Usługi pocztowe i kurierskie |
22 | PKWiU ex 55.10.10.0 | Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe- dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci |
23 | PKWiU ex 55.20.19.0 | Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi- dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci |
24 | PKWiU ex 55.90.1 | Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem z wyłączeniem PKWiU 55.90.13.0- dotyczy wyłącznie: usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą |
25 | bez względu na symbol PKWiU | Usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy |
26 | bez względu na symbol PKWiU | Usługi nadawcze, o których mowa w art. 2 pkt 25b ustawy, jeżeli podatnik świadczy usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy |
27 | bez względu na symbol PKWiU | Usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, jeżeli podatnik świadczy usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy |
28 | PKWiU 64-66 | Usługi finansowe i ubezpieczeniowe |
29 | PKWiU ex 68.20.1 | Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła |
30 | PKWiU ex 68.3 | Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą |
31 | bez względu na symbol PKWiU | Czynności notarialne |
32 | bez względu na symbol PKWiU | Usługi wykonywane przez komornika sądowego w ramach czynności egzekucyjnych lub innych czynności przekazanych do kompetencji komornika sądowego na podstawie odrębnych przepisów |
33 | PKWiU 84 | Usługi administracji publicznej i obrony narodowej; usługi w zakresie obowiązkowych zabezpieczeń społecznych |
34 | PKWiU ex 85 | Usługi w zakresie edukacji – z wyłączeniem:- usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),- usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),- usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11) |
35 | PKWiU ex 91.01.12.0 | Usługi archiwów publicznych (gromadzenie, katalogowanie, ochrona i odzyskiwanie zbiorów), włączając usługi archiwów historycznych, archiwów i kartotek rządowych, łącznie z usługami archiwów elektronicznych |
36 | PKWiU 94 | Usługi świadczone przez organizacje członkowskie |
37 | PKWiU 99 | Usługi świadczone przez organizacje i zespoły eksterytorialne |
38 | bez względu na symbol PKWiU | Usługi parkingu samochodów i innych pojazdów świadczone przez podatnika na rzecz jego pracowników |
Załącznik – część II
II. Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności | ||
39 | Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali | |
40 | Dostawa nieruchomości | |
41 | Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres) | |
42 | Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła | |
43 | Dzierżawa gruntów oraz oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste | |
44 | Przyjmowanie przez rewizorów, w przypadku braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób oraz przewożonych przez nie rzeczy i zwierząt, a w przypadkach tego wymagających – również opłat dodatkowych (w transporcie kolejowym dotyczy to również należności pobieranych na pokładzie pociągu przez osoby uprawnione do ich poboru na rzecz przewoźnika kolejowego, a w szczególności przez drużyny konduktorskie) | |
45 | Sprzedaż biletów komunikacji lotniczej oraz posiłków i towarów na pokładach samolotów | |
46 | Czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy | |
47 | Usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu | |
48 | Dostawa towarów i świadczenie usług, do których ma zastosowanie zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy | |
49 | Dostawa produktów rolnych i świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy | |
50 | Dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą | |
51 | Usługi świadczone osobiście przez osoby niewidome posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą lub zatrudniają pracowników niewidomych posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności | |
52 | Dostawa towarów i świadczenie usług przez koła gospodyń wiejskich w rozumieniu ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1179 oraz z 2024 r. poz. 1560 i 1761), w przypadku gdy koło gospodyń wiejskich prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów na podstawie art. 24 tej ustawy | |
53 | Dostawa towarów i świadczenie usług rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7 ustawy | |
54 | Sprzedaż na odległość towarów importowanych, rozliczana w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9 ustawy | |
55 | Dostawa towarów i świadczenie usług przez operatora pocztowego obowiązanego do świadczenia usług powszechnych, wybranego na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640 oraz z 2024 r. poz. 467, 1222 i 1717) | |
56 | Dostawa węgla kamiennego przez gminę nabytego z przeznaczeniem do sprzedaży dla gospodarstw domowych w ramach zakupu preferencyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 114) i niesprzedanego do dnia 31 lipca 2023 r., jeżeli dostawa ta w całości jest udokumentowana fakturą | |
57 | Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika, który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113a ustawy | |
58 | Sprzedaż biletów w publicznym transporcie zbiorowym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w:1) bilonie lub banknotach, lub2) innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę lub czynność jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła |
Zdjęcie tytułowe autorstwa Christiann Koepke z Unsplash.