We wpisie wyjaśniam jak opodatkować w VAT usługi spedycyjne.
Dowiesz się z niego m.in. jak określić w którym państwie podlegają opodatkowaniu oraz kiedy możesz stosować stawkę 0%.
Usługi spedycyjne – kraj opodatkowania
Usługa spedycyjna świadczona pomiędzy podatnikami
Ogólną zasadą jest, że usługi podlegają opodatkowaniu w państwie, w którym siedzibę ma usługobiorca (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT).
Jeżeli jednak danej usługi dotyczy regulacja szczególna, to należy do niej stosować ten wyjątek.
I takie przepisy szczególne przewidziano w odniesieniu do usług transportowych. W uproszczeniu można powiedzieć, że usługi transportowe podlegają opodatkowaniu:
- poza UE – jeżeli nabywcą jest polski podatnik a transport jest wykonywany w całości poza UE (art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy o VAT);
- w Polsce – jeżeli nabywcą jest podatnik spoza UE a transport jest realizowany w całości w Polsce (art. 28f ust. 1a pkt 2 ustawy o VAT).
Co jednak istotne, zdaniem organów podatkowych tych regulacji szczególnych nie stosuje się do spedycji (zob. interpretacje o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.150.2023.2.RM oraz 0114-KDIP1-2.4012.438.2022.2.RM).
A zatem usługa spedycji realizowana w relacji B2B zawsze podlega opodatkowaniu w państwie, w którym siedzibę ma usługobiorca. I nie ma tu znaczenia na jakiej trasie jest ona realizowana.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się gdzie podlegają opodatkowaniu usługi spedycji, kiedy możesz stosować stawkę VAT 0% oraz w jakich przypadkach należy rozpoznać odwrotne obciążenie
– skorzystaj ze szkolenia z rozliczania VAT w transporcie i spedycji.
Usługa spedycyjna podlegająca VAT w Polsce – przykład
Dla klienta z siedzibą w Polsce realizujesz usługę obejmującą transport towarów na trasie Kanada – USA oraz dokonanie odpowiednich zgłoszeń wywozowych i przywozowych w tych państwach. Całość traktujesz jako kompleksową usługę spedycyjną.
Ponieważ nabywcą usługi jest podatnik z siedzibą w Polsce, to tutaj spedycja podlega opodatkowaniu. Nie ma znaczenia, że transport jest realizowany na trasie poza UE.
Usługa spedycyjna opodatkowana poza Polską – przykład
Wykonujesz dla klienta z siedzibą w Niemczech usługę obejmującą obsługę importu towarów do Polski, w ramach której odpowiadasz m.in. za:
- rozładowanie towaru;
- wprowadzenie towaru na skład celny i jego przechowywanie;
- dokonywanie zgłoszeń celnych w imieniu klienta;
- wywołanie towaru ze składu celnego i jego transport do oznaczonego miejsca w Niemczech lub innym państwie UE.
Powyższe traktujesz jako kompleksową usługę spedycyjną.
Usługa jest realizowana dla podatnika z siedzibą w Niemczech. A zatem jest to eksport usług. Nie ma znaczenia, że faktycznie czynności są realizowane w Polsce.
Usługa spedycyjna świadczona na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem
Jeżeli nabywcą usługi nie jest podatnik (np. konsument lub fundacja nieprowadząca działalności gospodarczej), to zastosowanie znajduje art. 28c ustawy o VAT.
Krajem opodatkowania jest wówczas państwo, w którym usługodawca posiada siedzibę.
Spedycja towarowa wykonana dla fundacji z siedzibą w Niemczech, na trasie z Niemiec do Chin. Fundacja prowadzi wyłącznie działalność statutową i nie prowadzi działalności gospodarczej (nie jest podatnikiem).
Usługa podlega opodatkowaniu w Polsce.
Usługi spedycyjne – stawka VAT
Jeżeli Twoja usługa spedycyjna podlega opodatkowaniu w Polsce, to musisz opodatkować ją według właściwej stawki VAT.
Ustawa o VAT przewiduje możliwość stosowania stawki 0% do usług transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT).
Mimo że literalnie przepis ten dotyczy transportu, to inaczej niż przy stosowaniu ww. art. 28f ustawy o VAT, tutaj uznajemy, że znajduje on zastosowanie również do spedycji.
Spedycja może stanowić transport międzynarodowy
Ustawa o VAT definiuje bowiem czym jest transport międzynarodowy. Artykuł 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT określa trasy, które uznaje się za transport międzynarodowy.
Jednocześnie w art. 83 ust. 3 pkt 3 dookreślono, że za transport międzynarodowy uznajemy również usługi spedycji międzynarodowej związanej z usługami transportowymi na trasach z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT.
W artykule Transport międzynarodowy towarów w VAT opisuję szczegółowo czym on jest.
Generalnie jednak należy przyjąć, że ze stawki 0% będzie korzystała usługa spedycyjna związana z transportem na następujących trasach:
- z Polski poza UE (np. Polska – Wielka Brytania);
- spoza UE do Polski (np. USA – Polska);
- z państwa poza UE do państwa poza UE, jeżeli trasa przebiega przez Polskę (np. z Ukrainy do Szwajcarii);
- z państwa UE innego niż Polska do państwa spoza UE, jeżeli trasa przebiega przez Polskę (np. z Niemiec do Białorusi);
- z państwa spoza UE do państwa UE innego niż Polska, jeżeli trasa przebiega przez Polskę (np. z Rosji do Czech).
Więcej o stosowaniu stawki 0% piszę w artykule Stawka 0% w transporcie międzynarodowym towarów.
Co ze stawką VAT dla spedycji na innych trasach?
Być może kojarzysz, że możliwe jest stosowanie stawki 0% dla usług transportowych realizowanych również na innych trasach niż wyżej wymienione. Więcej na ten temat piszę w artykule Kiedy transport niebędący międzynarodowym korzysta ze stawki 0%.
Czy przepisy te znajdują zastosowanie również do spedycji?
Spedycja na trasie w całości w Polsce
W przypadku usług transportowych realizowanych w całości w Polsce, jeżeli są częścią transportu międzynarodowego, można zastosować stawkę 0%. Wynika to z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług – dalej będzie zwane rozporządzeniem). Może to dotyczyć przykładowo transportu z Krakowa do Gdańska, jeżeli jest to część przewozu towarów do Wielkiej Brytanii.
Niestety organy podatkowe twierdzą, że tego przepisu nie stosuje się do usług spedycyjnych.
Spedycja na trasie w obrębie UE
Spedycja może być też realizowana na trasie pomiędzy dwoma państwami UE.
W przypadku takich usług transportowych, jeżeli są one częścią transportu międzynarodowego, możliwe jest stosowanie stawki 0%. Wynika to z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.
Tutaj również organy twierdzą, że tego przepisu nie stosuje się do spedycji.
Spedycja na trasie: państwo UE inne niż Polska – poza UE lub odwrotnie
Spedycja może też dotyczyć transportu na trasie:
- z państwa UE innego niż Polska do państwa spoza UE (np. Węgier do Norwegii);
- z państwa spoza UE do państwa UE innego niż Polska (np. ze Szwajcarii do Estonii).
Usługa transportowa na ww. trasie podlega opodatkowaniu wg stawki 0% na podstawie § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.
I tutaj również organy podatkowe uznają, że ww. przepisów nie stosuje się do usług spedycji.
Dlaczego zdaniem organów spedycja na ww. trasach nie korzysta ze stawki 0%?
W tym przypadku, podobnie jak w przepisach określających kraj opodatkowania, organy „uczepiły” się słowa transport.
Uznają, że skoro w przepisie jest mowa o transporcie i nie wymieniono dodatkowo usług spedycji, to stawka 0% na tych trasach dotyczy wyłącznie usług transportowych.
I pewnie taką literalną wykładnię można by zaakceptować, gdyby nie fakt, że § 4 ust. 2 rozporządzenia wymaga w tych przypadkach posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.
Moim zdaniem, skoro mamy odwołanie do przepisów o transporcie międzynarodowym, a za taki uważa się również spedycję, to należy uznać, że ustawodawca w przepisach rozporządzenia ma na myśli nie tylko transport, ale również spedycję na wskazanych trasach.
No ale to oczywiście moje zdanie. Może opublikowanie tego na blogu przyczyni się do zmiany podejścia organów. 😉
Na gruncie „starych” rozporządzeń – ale z identycznym brzmieniem przepisów – takie stanowisko zajęły organy w interpretacjach o sygn. ITPP2/443-1574/14/EK, ITPP2/4512-682/15/EK oraz IPPP3/443-556/13-4/KC.
Pamiętaj, że do stawki 0% potrzebujesz dowodów
Jeżeli trasa, na której realizujesz spedycję:
- wypełnia definicję transportu międzynarodowego lub
- decydujesz się na stosowanie stawki 0% na podstawie przepisów rozporządzenia (co pamiętaj wiąże się z pewnym ryzykiem podatkowym)
– to pamiętaj, że musisz zgromadzić odpowiednie dowody.
Na podstawie art. 83 ust. 5 pkt 1-2 ustawy o VAT są to w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora:
- list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz
- faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).
Dodatkowo, jeżeli w ramach przewozu dochodzi do importu towarów, wymagane jest posiadanie oprócz ww. dokumentów również dokumentu celnego, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Więcej o dokumentach wymaganych dla stawki 0% piszę w artykule Stawka 0% w transporcie międzynarodowym towarów.
Co jeżeli nie są spełnione warunki do stosowania stawki 0%?
Jeżeli po przeczytaniu tego artykułu dochodzisz do wniosku, że:
- realizujesz spedycję na trasie, dla której nie przewidziano możliwości stosowania stawki 0% lub
- nie posiadasz dokumentacji wymaganej do jej stosowania
– to musisz opodatkować usługę z zastosowaniem stawki VAT 23%.
Szkolenie z rozliczania VAT w spedycji
Jeżeli chcesz uporządkować swoją wiedzę w zakresie rozliczania VAT w spedycji i na przykładach przećwiczyć:
- zasady ustalania kraju opodatkowania przy usługach spedycyjnych;
- przypadki, w których należy wystawić fakturę bez VAT i zastosować adnotację „odwrotne obciążenie”;
- sytuacje, gdy bez ryzyka podatkowego możesz stosować stawkę 0%
– to skorzystaj ze szkolenia z opodatkowania VAT w spedycji.
[…] Source: zrozumvat.pl […]