10 najczęstszych pytań o kody w nowym JPK

10 pytan o nowy JPK

Od początku roku przeprowadziłem wiele szkoleń o nowym JPK. Na każdych pojawiają się podobne pytania. Postanowiłem więc je zebrać i udzielić odpowiedzi w dzisiejszym wpisie.

Szczegółowo o nowym JPK pisałem w artykule Nowy JPK VAT – od kiedy obowiązuje i co się zmieni. Przeczytasz w nim m.in. jakie kody musisz stosować oraz o karach grożących za błędy w ewidencji. Jeżeli zaczynasz przygodę z jego wdrażaniem, to zachęcam Cię zacznij od ww. wpisu.

Czy nowe kody należy umieszczać na fakturach?

W nowym pliku JPK przewidziano 29 kodów, którymi należy oznaczać faktury i inne dowody w ewidencji sprzedaży oraz 5 kodów, które musimy stosować w ewidencji zakupów.

Kody te dotyczą rodzaju:

  • wprowadzanego do ewidencji dowodu,
  • towaru lub usługi, której faktura dotyczy, albo
  • procedury stosowanej w danej transakcji.

Kody te jednak umieszczamy jedynie w ewidencji VAT. Nie mamy obowiązku ich umieszczania na fakturach. Wraz z wejściem w życie przepisów o JPK nie są zmieniane regulacje dotyczące fakturowania.

Przy okazji zachęcam Cię do skorzystania z mojego darmowego kursu o fakturowaniu.

Czy kody muszę stosować także przy refakturowaniu?

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Przepis ten dotyczy refakturowania i nakazuje przyjąć fikcję prawną, że pośrednik najpierw nabył usługę, a później sam ją wykonał.

Skoro traktujemy go jako wykonawcę usługi, to musi on w ewidencji sprzedaży stosować odpowiednie kody (jeżeli oczywiście znajdują zastosowanie). Jeżeli więc refakturujesz jakąś usługę, której dotyczy dany kod, to musisz go w ewidencji VAT zastosować.

Czy koszty dodatkowe usługi wyodrębnione w fakturze należy oznaczać kodami?

Może się zdarzyć, że np. na fakturze wyodrębniasz koszt dostawy towaru.

Sprzedajesz na stronie internetowej książki i opodatkowujesz je 5% stawką VAT. Klient przy zakupie wybiera opcję dostawy. Transport wykazujesz na fakturze w odrębnej pozycji opodatkowując wg 23% stawki VAT.

Wskazane wyżej postępowanie jest bardzo często spotykane. Nie jest jednak do końca prawidłowe.

Musimy bowiem tutaj zastosować art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT, w świetle którego:

Podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że koszty transportu należy doliczyć do ceny towaru. W przedstawionym wyżej przykładzie doliczamy więc koszt transportu do ceny książki i opodatkowujemy całość jedną stawką VAT.

Do kosztów dodatkowych nie stosujesz kodów (np. GTU_13 przewidzianego dla transportu). Zawsze patrzysz co jest głównym przedmiotem świadczenia.

Jeżeli z ostrożności wyodrębniasz na fakturze transport (tak jak w przykładzie wyżej), to również nie stosujesz kodu GTU_13. Sposób fakturowania nie ma bowiem wpływu na kwalifikację takiego elementu jako koszt dodatkowy.

Czy kody GTU dotyczą również raportów z kas fiskalnych i dowodów wewnętrznych?

Przez kody GTU rozumiemy oznaczenia dotyczące towarów i usług. Przewidziano 10 kodów dla towarów oraz 3 oznaczenia dla usług.

Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, które określa co ma zawierać nowy JPK, nie przewiduje żadnego wyłączenia od stosowania kodów GTU dla raportów z kas fiskalnych, czy też dowodów wewnętrznych (dalej będę je określał jako rozporządzenie).

Przynajmniej ja go tam nie odnajduję 😉 Jeśli masz jakiś pomysł z czego mógłby wynikać brak takiego obowiązku, to proszę daj znać w komentarzu.

MF wymyśliło jednak, że takie wyłączenie ma miejsce. Co znajduje swoje potwierdzenie na str. 17 broszury informacyjnej dot. JPK, gdzie czytamy:

Oznaczenia dostaw towarów i świadczenia usług nie dotyczą zbiorczych informacji o sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz zbiorczych informacji o sprzedaży nieudokumentowanej fakturami oraz nieobjętej obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Zatem w świetle tych wytycznych, raportów z kas fiskalnych i zbiorczych dowodów wewnętrznych nie oznaczamy kodami GTU.

Czy kody GTU dotyczą również zakupów?

Kody GTU dotyczą wyłącznie ewidencji sprzedaży. Nie oznaczamy zatem tymi kodami krajowych faktur zakupowych (z VAT).

W ewidencji sprzedaży uwzględniamy jednak zakupy, z tytułu których musimy wykazać VAT należny. Są to np. WNT, import usług, czy też import towarów.

W par. 10 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia wskazano, że kody te dotyczą określonych dostaw towarów i świadczenia usług.

W przypadku WNT, czy importu towarów nie dokonujesz ich dostawy. Tak samo przy imporcie usług, jesteś ich nabywcą. Nie dokonujesz więc świadczenia usług. W takich przypadkach kodów tych więc nie stosujemy.

Powyższe potwierdzono na str. 17 broszury informacyjnej dot. JPK, gdzie czytamy:

Oznaczeń dostaw towarów i świadczenia usług nie należy stosować także do transakcji zakupu skutkujących pojawieniem się podatku należnego (np. WNT, import usług).

Kodów GTU nie stosujesz zatem do transakcji zakupowych.

Czy kody odnoszące się do procedur dotyczą również zakupów?

Kody dotyczące procedur (przewidziane w par. 10 ust. 4 rozporządzenia) dotyczą wyłącznie ewidencji sprzedaży. Nie oznaczamy zatem tymi kodami krajowych faktur zakupowych (z VAT).

W przepisie tym jednak nie ma wyraźnego określenia, że dotyczy dostaw towarów albo świadczenia usług. Mogą zatem wystąpić przypadki, gdy będzie konieczne zastosowanie tych kodów także do transakcji zakupowych, z tytułu których musisz wykazać VAT należny (np. WNT albo import usług).

Taki przypadek wystąpi jeżeli będziesz drugim podmiotem w transakcji trójstronnej uproszczonej. Wówczas WNT od pierwszego podmiotu musisz oznaczyć kodem TT_WNT.

Możesz również dokonać importu usługi od podmiotu powiązanego (w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych). Wówczas musisz zakup w ewidencji sprzedaży oznaczyć kodem TP.

Czy paragony z NIP stanowiące faktury uproszczone muszą być wykazywane odrębnie czy wystarczy, że są ujęte w raporcie z kasy fiskalnej?

Paragon z NIP możemy w pewnych przypadkach uznać za fakturę uproszczoną. W rozporządzeniu wprowadzono regulację przejściową, która pozwala takie paragony wykazywać jedynie w raporcie zbiorczym z kasy fiskalnej.

Nie musisz więc jej uwzględniać w ewidencji sprzedaży jako odrębnej faktury. Wynika to z par. 11a rozporządzenia.

Ale uwaga! Przepis ten obowiązuje tylko do końca 2020 r.!

Oznacza to, że od 1 stycznia 2021 r. będziemy musieli takie dokumenty wykazywać odrębnie. Wówczas konieczne będzie ich wyłączenie z raportu fiskalnego i wykazanie jako faktury.

Oczywiście w takim przypadku w polu nazwa/imię i nazwisko nabywcy wskazujesz wyraz „brak”.

Czy w ewidencji zakupów należy ujmować faktury, z tytułu których nie odliczamy VAT?

Ewidencja VAT dalej służy prawidłowemu rozliczeniu podatku. Wpływ na to rozliczenie mają jedynie faktury zakupowe, z których wynika podatek do odliczenia.

W ewidencji zakupów nie uwzględniasz zatem faktur zakupowych, w związku z którymi nie przysługuje Ci prawo do odliczenia. Dotyczy to np.:

  • faktur zakupowych dotyczących usług gastronomicznych (gdzie wyłączone jest prawo do odliczenia),
  • zakupionych usług zwolnionych z VAT,
  • faktur dokumentujących zakupy niepowiązane z działalnością opodatkowaną (np. prezenty dla pracowników).

Powyższe potwierdzone zostało w pkt 6 objaśnień do ewidencji zawartych w załączniku do rozporządzenia.

Jedynym wyjątkiem są zakupy, które służą sprzedaży opodatkowanej wg procedury marży. Tuta nabywca nie ma prawa do odliczenia, mimo to musi takie zakupy wykazać.

Czy mogą nas dotyczyć sankcje jeżeli na wszelki wypadek użyjemy jakiegoś kodu?

W kontekście błędów w nowym JPK można rozważać ryzyko wymierzenia dwóch typów kar, wynikających z:

  • Kodeksu karnego skarbowego – za wadliwe prowadzenie ksiąg;
  • ustawy o VAT – kary w wysokości 500 zł za każdy błąd.

Obie kary mogą nam grozić także jeśli dany kod użyjemy na wszelki wypadek. Błędem jest bowiem zarówno nieużycie wymaganego kodu, jak i jego zastosowanie w sytuacji, gdy nie jest wymagany. Wszędzie pułapki. 😉

Czy dany wpis w JPK może być objęty więcej niż jednym kodem?

Jak najbardziej. Nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń. Wręcz przeciwnie. Jesteśmy zobowiązani zastosować każdy kod, który dotyczy danej faktury.

Powyższe potwierdzone zostało również w pkt 9 objaśnień do ewidencji, które stanowią załącznik do rozporządzenia.

Piotr Kępisty

Jestem doradcą podatkowym, prawnikiem i specjalizuję się w podatku VAT. Więcej o mnie...

Komentarze (205) Napisz komentarz

  1. fajny artykuł, ale nie rozumiem jednego. Napisał Pan, ze usługa trasnportowa powinna być ze stawką książki – co jeśli my tylko koszt tej usługi refakturujemy i odliczamy sobie 23%. Czy wówczas też mamy prawo do zastosowania niższej stawki dla książki? Czy jest konieczne w takim przypadku zapisanie w regulaminie, ze jest to usługa kompleksowa czy „z automatu” traktujemy to jako usługę kompleksową i stosujemy jedną stawkę?
    Przyznam, ze zawsze przy zakupie książek mam wyodrębniony transport z inną stawką VAT.
    czy można prosić o temat: VAT przy próbkach, prezentach (dla klientów), nieodpłatnym przekazaniu dla pracowników? Taki VAT musi być oznaczany jako WEW?

    Odpowiedz

    • Dziękuję Pani Agnieszko za komentarz i wskazówki co do wpisów. Na pewno je uwzględnię! 🙂

      Jeżeli sprzedajemy towar i zobowiązujemy się go dostarczyć klientowi, to koszt transportu stanowi element podstawy opodatkowania (a więc ceny) towaru. Nie musi być to jakoś szczególnie opisane w regulaminie, wszystko wynika z warunków ustalonych z klientem. Jeśli to my mamy dostarczyć mu towar (załatwić transport, zapłacić za niego itd.), to znaczy, że doliczamy go do ceny towaru.

      O refakturowaniu można by mówić jeśli klient sam ma odebrać towar (np. dostawa na warunkach EXW), ale z uwagi na jakieś problemy nie może tego zrobić i prosi nas żebyśmy zamówili transport we własnym imieniu, ale na jego rzecz.

      Wiem natomiast z praktyki, że wiele firm, które sprzedają towary wg obniżonej stawki VAT, stosuje do transportu 23%. Postępują tak oczywiście z ostrożności.

      Odpowiedz

  2. Witam
    Ponawiam jeszcze raz to pytanie –
    Jestem firma handlującą nawozami, materiałami budowlanymi, zbożami ,paszami czy będzie mnie dotyczył kod GTU 13? Czy zakup towarów do dalszej odsprzedaży podlega pod magazynowanie?
    czy jednak nie ? i potraktować to jako towar handlowy w magazynie?
    Pozdrawiam
    Jola Trzebiatowska

    Odpowiedz

    • Pani Jolu, jeśli magazynujemy towar we własnym zakresie, w celu jego odsprzedaży, to nie jest to magazynowanie na rzecz klienta. W takim przypadku w mojej opinii nie stosujemy GTU_13.

      Odpowiedz

  3. Dzień dobry
    Czy na fakturze fiskalnej wystawionej na osobę fizycznąn bez nip należy wpisywać kody gtu
    WK

    Odpowiedz

    • Pytanie czy jest to faktura w rozumieniu ustawy o VAT. Jeżeli tak, to kod GTU należy zastosować. Zgodnie z wyjaśnieniami MF nie stosujemy kodów GTU jedynie do raportów okresowych z kas fiskalnych oraz dowodów wewnętrznych.

      Odpowiedz

  4. Dzień dobry,
    jesteśmy krajowym producentem materiałów do lutowania. Większość sprzedawanych produktów jest wysyłana za pośrednictwem firmy kurierskiej (około 95%). Firma kurierska wystawia nam 1 fakturę na miesiąc za transport (nasz koszt transportu jest nieco niższy niż my pobieramy od klienta z uwagi na koszty pakowania itd.) W fakturze sprzedażowej wyszczególniamy pozycje zakupionych produktów i transport. Czy w takich przypadkach – czyli praktycznie przy każdej fakturze sprzedażowej gdzie jest pozycja transport- mamy oznaczać fakturę GTU13?
    pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, z Pani opisu wynika, że transport jest kosztem dodatkowym dostawy, tak jak opisałem to w pkt 3. Wówczas nie stosujemy kodu GTU_13. Nie wykonują Państwo dla klienta usługi transportowej, lecz dokonują sprzedaży materiałów do lutowania. Transport jest elementem kosztowym tej dostawy.

      Odpowiedz

  5. Witam mam pytanie czy firma jako generalny wykonawca wystawiający fa sprzedażową za dokonane prace budowlane wykonane zgodnie z harmonogramem prac (co miesiąc wystawiana fa obejmuje etap prac budowlanych polegających na budowie budynku z dostarczeniem go pod klucz lub ma miejsce wykonanie tylko stanu surowego)traktowane jest jako dostawa budynków i musi być oznaczone GTU dla dostawy budynków?czy nalezy to traktowac jako uslugi budowlane gdzie gtu nie ma zastosowania?

    Odpowiedz

  6. Witam,
    Jesteśmy firmą transportową świadczymy usługi transportowe na terenie Unii. W związku z tym obowiązuje nas kod Gtu13. Czy dodatkowo do zleceń dotyczących eksportu czyli przewozu towaru z Polski poza granice powinnam umieszczać dodatkowo TT N? A w przypadku importu nie ma dodatkowych oznaczeń? Co w przypadku przewozu odpadów na terenie kraju? Jakie mają być oznaczenia.

    Odpowiedz

    • Pani Magdo, rozumiem że chodziło o kod TT_WNT? Dotyczy on nabycia towarów w ramach transakcji trójstronnej. Nie dotyczy więc usług przewozowych. Nie ma też żadnych dodatkowych kodów dla usługi transportu towarów do Polski w ramach importu, ani dla usługi przewozu odpadów w Polsce.

      Odpowiedz

  7. Czy ajent stacji paliw, otrzymujący prowizję od sprzedaży też oznacza taką sprzedaż odpowiednim kodem GTU ?

    Odpowiedz

    • Nie identyfikuję kodu GTU, który mógłby tutaj znajdować zastosowanie. Chyba, że ma to charakter usługi marketingowej albo promocyjnej, to wtedy GTU_12. Ale zakładam, że przy ajencji to nie o to chodzi.

      Odpowiedz

  8. Witam, czy świadczenie kompleksowej usługi np. naprawy systemów ppoż musi być oznaczone kodem GTU jeżeli w ofercie jako materiał potrzeby do jej wykonania jest coś z grupy GTU np. akumulator ?

    Odpowiedz

  9. Szanowny Panie Mecenasie, mam takie pytanie:
    1. Faktura w firmie naprawiającej komputery – sprzedaż a)części elektronicznej b) z usługą (naprawa polegająca na wstawieniu tejże części) i c) wszystko to wysyłamy kurierem do klienta. Jak to oznaczyć i czy mogę 3 razy wpisać w JPK tę fakturę (każdą pozycję oddzielnie – zakładam, że te 3 pozycje są wyszczególnione na fakturze), bo system księgowy pozwala do wprowadzanego dokumentu dodać tylko 1 typ procedury, 1 grupę asortymentu (kod) i 1 typ dokumentu…
    2. Taka sama sytuacja jak wyżej, a sprzedaż na paragon fiskalny…
    Proszę o podpowiedź co czynić…

    Odpowiedz

    • Pani Izabelo, nie wyodrębniamy faktur na pozycje. Zgodnie z wytycznymi MF mamy mieć jedną fakturę z przypisanymi wszystkimi kodami, które jej dotyczą. Zatem system musi umożliwiać dodanie wielu GTU, procedur itd. Tutaj dodatkowo trzeba się zastanowić czy ten towar nie jest elementem usługi. Wtedy byśmy mieli tylko usługę naprawy komputera na całą kwotę, która nie podlega oznaczeniu GTU. Ale to zależy jakie są warunki wykonywania tego świadczenia.

      Jeżeli chodzi o paragon fiskalny, to on się znajdzie w JPK w raporcie z kasy fiskalnej, a dla nich nie stosujemy oznaczeń GTU.

      Odpowiedz

  10. Dzień dobry,
    czy świadczenie usługi spedycyjnej (nie mamy własnego transportu, organizujemy transport obcym środkami transportu) należy wykazywać z kodem usługi GTU_13?

    Odpowiedz

  11. Dzień dobry, wedle mojej wiedzy spedycja kwalifikuje się do PKWiU 52.29.12, zatem nie podlega oznaczeniu kodem GTU_13. W przepisie wskazano jedynie na PKWiU 49.4.

    Odpowiedz

  12. Czy sprzedaż paragonową RO z kasy fiskalnej oznaczamy dodatkowymi kodami procedur typu TP , B_SPV , wiem że nie oznaczamy kodów towarowych GTU i to tylko z objaśnień MF nie z rozporządzenia , natomiast odpowiedzi na to pytanie nigdzie się nie doszukałam

    Pozdrawiam 🙂

    Odpowiedz

    • Ma Pani rację, że nigdzie nie ma wyjaśnień w tym zakresie. Przepisy żadnego wyłączenia nie przewidują, literalnie trzeba więc te oznaczenia procedur stosować też do dokumentów RO. W poniedziałek uzyskałem też potwierdzenie tego na infolinii podatkowej MF dot. JPK. Pozdrawiam!

      Odpowiedz

      • Dziękuję za odpowiedź
        Co prawda wiele oznaczeń procedur raczej nie będzie dotyczyć RO , ale zagwozdka np TP w jaki sposób zweryfikować na czyją rzecz został wystawiony paragon fiskalny ( oczywiście jeżeli do niego nie wystawiono faktury) jest wiele niejasności i wiele zbędnych rzeczy . Po co raportować w części ewidencyjnej faktury do paragonów na rzecz osób fizycznych ( konsumentów ) czemu to ma służyć, czy nie jest to już daleko idąca inwigilacja co kupił zwykły Kowalski .Szumne zapowiedzi,że będzie mniej obowiązków bo jeden plik także mijają się z prawdą . Zamiast 1 minuty na wysłanie JPK klika dodatkowych godzin na analizę oraz wklepanie nadmiarowych danych 🙂

        Odpowiedz

  13. Dzień dobry. Dziękuję za pamięć o mnie. Wszystkie informacje jakie Pan udostępnia są bardzo pomocne. Będę wdzięczna za odpowiedź na moje pytanie, a mianowicie. Jesteśmy wydawnictwem sprzedajemy prenumeraty naszych czasopism stawka VAT 8% PKWiU 58.14, oraz reklamy w czasopismach i książkach przez nas wydawanych stawka 23% (GTU 12). Sprzedajemy nasze usługi do krajów UE oraz poza UE. Wtedy oczywiście również GTU 12.
    Jednak nie do końca wiem, czy faktury za reklamy oprócz GTU muszą być oznaczone również atrybutem JPK?
    Nie mogę znaleźć informacji czy w przypadku sprzedaży książek i prenumerat do UE i eksportu poza UE muszę stosować GTU i kod JPK. Proszę opomoc.

    Odpowiedz

    • Dzień dobry Pani Grażyno, a co Pani rozumie przez pojęcie atrybut JPK? Czy chodzi o kody procedur (np. TP)? Jeżeli tak, to do eksportu towarów i transakcji w UE (np. eksport usług) również stosujemy kody dot. procedur.

      Odpowiedz

  14. Dzień dobry,
    Jestem architektem wnętrz i w związku z tym proponuję klientom różnego rodzaju wyposażenie. Niekiedy zakup przez klienta wiąże się z prowizją dla mnie od producenta wyposażenia. Czy taką prowizję powinnam fakturować jako GTU_12: 73.11.12 marketing bezpośredni?
    I czy dodać we wpisie do CEiDG kod 73.11.Z – działalność agencji reklamowych, w związku z powyższym?
    Będę wdzięczna za pomoc

    Odpowiedz

    • Ja bym takie usługi traktował raczej jako pośrednictwo handlowe, za które otrzymywana jest prowizja. Marketing słownikowo to „działania mające na celu poznanie potrzeb konsumentów, ustalenie wielkości produkcji oraz metod dystrybucji, sprzedaży i reklamy towarów”. Takie pośrednictwo nie wypełnia moim zdaniem ww. definicji i nie podlega oznaczeniu GTU_12. Ale to już trzeba na spokojnie oczywiście przeanalizować, sprawdzając co faktycznie Pani wykonuje i porównując to z definicją słownikową. Pozdrawiam

      Odpowiedz

  15. Witam serdecznie. Dziękuję za odpowiedź. Pisząc „atrybut JPK” miałam na myśli oczywiście kody dotyczące procedur. Proszę o potwierdzenie czy fakturę za sprzedaż książek i prenumerat do UE (innego niż terytorium kraju) powinnam oznaczyć kodem SW, a co wtedy jeżeli towar zostaje sprzedaży poza UE np. Wielka Brytania (eksport). I czy te same kody powinnam stosować przy sprzedaży i eksporcie usług reklamowych GTU 12.
    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Serdecznie pozdrawiam.

    Odpowiedz

    • Jeżeli nabywcą jest konsument w tym państwie UE albo podatnik nierozliczający WNT to stosujemy oznaczenie SW. Ale tutaj przede wszystkim musi Pani ustalić, czy dla tych dostaw do państw UE dochodzi do sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, która regulowana jest w art. 23 ustawy o VAT. Tylko dla tych transakcji stosujemy oznaczenie SW. Jeżeli jest dostawa poza UE to SW nie stosujemy (przy czym do Wielkiej Brytanii jeszcze wciąż jeszcze rozpoznajemy transakcje unijne, nie mamy eksportu). Dla usług reklamowych stosujemy GTU_12 i nie ma znaczenia czy jest to eksport usług do UE, czy poza UE.

      Odpowiedz

  16. Dzień dobry,
    przeprowadzenie szkolenia przeciwpożarowego z zasad postępowania podczas pożaru, użycia podręcznego sprzętu gaśniczego (gaśnic) w praktyce tj. praktyczne ćwiczenia z gaszenia… czy taka usługa wymaga wyszczególnienia na fakturze kodu GTU 12 czy może nie jest to wymagane?

    Odpowiedz

    • Doprecyzowując, w CEiDG mam kod 74.90.Z Prowadzę różnego rodzaju szkolenia z ppoż. Tego typu szkolenia (usługi szkoleniowe w zakresie ochrony przeciwpożarowej) są zwolnione z zapłaty podatku vat. Pytania są dwa: po pierwsze – czy prowadząc tego typu szkolenia muszę na fakturze wyszczególniać GTU 12? Drugie pytanie – czy jeśli się okaże, że muszę ten kod GTU 12 umieszczać na fakturze to czy to oznacza jednocześnie że do szkoleń muszę doliczać vat (innymi słowy GTU 12 = doliczanie vat)? Czy może umieszczanie kodu GTU 12 dopuszcza zwolnienie z zapłaty podatku vat? Dziękuję.

      Odpowiedz

      • Panie Jarku, kodów tych nie umieszcza się na fakturze. One są wykazywane tylko w JPK. Jeżeli wykonuje Pan wyłącznie usługi zwolnione to nie składa Pan JPK, a wtedy w ogóle ten problem Pana nie dotyczy. Jeżeli jednak składa Pan deklaracje i JPK, to oznaczenie GTU_12 do tych usług szkoleniowych powinno być przypisane. Ale wyłącznie w samym JPK. Umieszczenie kodu nie ma jednak wpływu na możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT.

        Odpowiedz

  17. Bardzo dziękuję za odpowiedź. Z listy czynności wymienionych przez Pana w definicji marketingu wykonuję „poznanie potrzeb klienta”, o ile widzę, jest tam koniunkcja, a pozostałych nie wykonuję. Jest wiele firm, z którymi współpracuję, ale też proponuję produkty firm, z którymi nie współpracuję, jeśli tylko uważam, że będą optymalne dla klientów.

    Odpowiedz

  18. Dzień dobry
    prowadzę działalność świadczącą usługi ślusarskie ( toczenie, frezowanie, spawanie ) produkuję konstrukcje stalowe ( wiaty, hale namiotowe, różne elementy ze stali ). Kupuję stal w hurtowniach. Czy przy tego typu produkcji muszę stosować kod GTU 8 ? Pozdrawiam.

    Odpowiedz

    • Dzień dobry Panie Pawle, same usługi ślusarskie nie podlegają pod żadne GTU. W przypadku natomiast sprzedaży elementów ze stali, konieczne jest przeanalizowanie załącznika nr 15 do ustawy o VAT, czy sprzedaje Pan wskazane w poz. 12-25, 33-40, 45, 46, 56 i 78 tego załącznika towary (tylko tych pozycji dotyczy GTU_08). Oceny takiej należy dokonać przez pryzmat PKWiU, który jest wskazany w ww. pozycjach załącznika. Pozdrawiam

      Odpowiedz

  19. Dzień dobry , czy sprzedaż gazu w butlach ( do kuchenek gazowych ) jest objęta kodem GTU ? Pozdrawiam

    Odpowiedz

    • Jedynie można rozważać zastosowanie GTU_12. Niemniej jednak dotyczy on wyłącznie usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Jak widać nie wymieniono tam pośrednictwa ubezpieczeniowego, zatem żadnego kodu GTU nie zastosujemy.

      Odpowiedz

    • Nie odnajduję w rozporządzeniu żadnego GTU dla energii elektrycznej, cieplnej, czy wody. Jeżeli chodzi o gaz, to zastosujemy GTU_02 jeżeli jest to dostawa gazu płynnego (LPG) o kodach CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00 lub CN 2711 19 00.

      Odpowiedz

      • Witam.
        A energia elektryczna nie będzie przypadkiem w GTU_02?
        Jest tam na ostatniej pozycji:
        „pozostałe towary, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN”
        I w tym załączniku jest energia elektryczna.
        Co Pan na to?

        Odpowiedz

  20. czy mogę zadać pytania?
    i otrzymać odpowiedz na email
    Jak wyglądają procedury aby uzyskać od Pana pomoc
    Bardzo mi się podobały Pana konkretne odpowiedzi.
    potrzebuję pomocy w związku z JPK od października

    Pozdrawiam.

    Odpowiedz

  21. Wynajmuję moją firmę do usług sprzedaży paliwa i produktow w sklepie
    Orlenu na koniec miesiaca wystawiam fakture prowizyjno-premiowa
    czy na takiej fakturze zaznaczam B_MPV_PROWIZJA ?
    Rowniez na stacji jest punkt odbioru przesyłek /Orlen z Poczta ma umowe/
    wydajac paczke tez wystawiam jako prowadzaca fakture „odbiór wysyłki”
    Poczta płaci mi za to parę złotych czy tak samo oznaczam B_MPV_PROWIZJA?
    Faktury są VATOWSKIE

    Odpowiedz

    • Dzień dobry Pani Anno, to oznaczenie dotyczy wyłącznie usług pośrednictwa związanych z transferem bonu różnego przeznaczenia. Zatem nie dotyczy prowizji, o których Pani pisze.

      Odpowiedz

      • Witam /Za powyższe odp. bardzo dziękujemy!!!/
        Mam pytanie Czy jako firma/ pkd 4730Z/ wynajmująca się do prowadzenia stacji na PKN ORLEN sprzedaję w imieniu Orlenu paliwo
        i pozostałe produktu na stacji a w umowie zawrtej z Orlenem mam tez taki pkt ze mam również rozpowszechniać mater.reklamowe i uczestniczyć
        w promocjach akcjach marketing. czy zaznaczam GTU -12
        Faktura sprzedażowa to prowizja i premia od sprzedaży towarów

        Odpowiedz

  22. Witam, a co w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności i umowy agencyjnej. Wystawiam w miesiącu jedną fakturę VAT na dwie pozycje: prowizja z tytułu pracy agenta i koszty. W takim przypadku jaki kod obowiązuje?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Odpowiedz

    • Dla umów agencyjnych nie przewidziano żadnego kodu GTU. Nie wyklucza to jednak np. konieczności użycia oznaczenia TP, gdyby klientem był podmiot powiązany. Pozdrawiam

      Odpowiedz

  23. Witam, czy jeżeli sprzedawca zajmuję się PKWiA , 49.41,49.39,49.42 a na fakturze sprzedażowej wystawia na życzenie nabywcy treść DYSTRYBUCJA szt.40 mogę zaliczyć to do GTU-13?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, zasadnicze pytanie to czego dotyczy faktura. Jeżeli jest to transport drogowy 49.41, to GTU_13 stosujemy. Jeżeli jest to PKWiU 49.39 – transport pasażerski lub 49.42 – usługi związane z przeprowadzkami, to nie stosujemy, bowiem GTU_13 dotyczy wyłącznie transportu i gospodarki magazynowej.

      Odpowiedz

  24. Witam. Czy usługa ekspozycyjno-marketingowa w sklepach spozywczo-monopolowych jest objęta kodem GTU 12? I czy prowizja Totolotka równiez jest pod kodem GTU 12? Z góry dziękuję za pomoc. Pozdrawiam serdecznie

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, moim zdaniem prowizja za pośrednictwo w sprzedaży totolotka nie jest objęta kodem GTU_12. Z usługą ekspozycyjno-marketingową trudno już tak jednoznacznie się określić. Kod ten dotyczy bowiem usług reklamowych i marketingowych. W takim przypadku posługuję się definicjami słownikowymi. Przez reklamę rozumiemy działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług. Przez marketing natomiast działania mające na celu poznanie potrzeb konsumentów, ustalenie wielkości produkcji oraz metod dystrybucji, sprzedaży i reklamy towarów. Konieczne jest dokładne przeanalizowanie co Pani wykonuje (np. zapisów umowy) i porównanie czy spełnia to którąś z ww. definicji. Pozdrawiam

      Odpowiedz

    • Jeżeli jest to usługa to nie oznaczamy jej tym kodem. GTU_05 dotyczyłoby sprzedaży zużytych opon (wg mojej wiedzy takie opony klasyfikują się do PKWiU 38.11.54.0).

      Odpowiedz

    • „utylizacja opon” dokumentuje usługę przyjęcia odpadu i przekazania go do utylizacji, tego nie oznaczamy żadnym GTU. Natomiast kodem GTU_05 oznaczamy dostawę odpadów – gdyby udało się te zużyte opony komuś sprzedać to wtedy taką dostawę oznaczyć trzeba kodem GTU_05.

      Odpowiedz

  25. Witam.
    Nasze towary należą do grupy GTU 7 i wysyłamy je za pośrednictwem firm kurierskich. Na każdej fakturze wyszczególniamy koszty dostawy towarów (koszty dostawy towarów stanowią integralną część sprzedaży towarów), jako odrębna pozycja. W związku z tym, moje pytanie brzmi, czy do kosztów transportu mamy zastosować GTU 7 tak, jak do towarów? Czy koszty dostawy zostawić bez oznaczenia GTU? Jeżeli oznaczymy cały towar łącznie z kosztami transportu jako pozycje GTU 7 w JPK VAT, czy to będzie prawidłowo?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry. Wystarczy oznaczenie całej faktury kodem GTU_07. Nie ma możliwości oznaczenia poszczególnych pozycji faktury kodami GTU. Zawsze przypisujemy je do całej faktury.

      Odpowiedz

  26. Dobry wieczór, czy świadcząc wyłącznie usługę kierowcy bez własnego środka transportu muszę stosować oznaczenie GTU 13?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, wszystko zależy od klasyfikacji PKWiU. Jeżeli świadczenie to objęte jest PKWiU 49.4 to GTU_13 zastosujemy. Nie jestem niestety specjalistą od PKWiU, ale wydaje mi się, że jeżeli świadczymy usługę kierowcy bez użycia własnego środka transportu, to usługi transportowej nie wykonujemy. Jest to raczej jakaś usługa wspomagająca transport. Więc bliżej jest mi tutaj np. do PKWiU 52.21.29.0 – Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy. Przy takim PKWiU kodu GTU_13 nie zastosujemy. Ale tutaj żeby mieć pewność można wystąpić o WIS. Więcej na ten temat w tym artykule: https://zrozumvat.pl/czy-kody-gtu-mozna-potwierdzic-za-pomoca-wis/.

      Odpowiedz

  27. Witam,
    firma zajmująca się pośrednictwem w handlu częsciami samochodowymi wystawia fakturę „pośrednictwo handlowe”.
    Czy kwalifikuje się to pod gtu 12?

    Odpowiedz

    • Pytanie na czym polega to pośrednictwo handlowe? Jeżeli możemy to zakwalifikować jako reklamę albo marketing to GTU_12 zastosujemy. Jeżeli nie, to kodu tego nie będzie. Nie wskazano w tym przepisie samego pośrednictwa handlowego.

      Odpowiedz

  28. Dzien dobry, zajmuje się sprzedażą ulotek, wizytówek, kalendarzy itp. drukowanych na zamówienie klientów w zewnętrznych drukarniach. Czy taką usługę należy oznaczyć kodem GTU 12? To samo pytanie dotyczy drugiej części prowadzonej przeze mnie działalności: wykonywanie projektów budowlanych, prowadzenie nadzorów budowlanych oraz odbiorów budowlanych czy sporadycznie udzielanie konsultacji technicznych.
    Pozdrawuam

    Odpowiedz

    • Dzień dobry Pani Doroto, jeżeli jest to sama usługa zaprojektowania i wydrukowania takich materiałów, bez opracowania kampanii reklamowej/marketingowej, to moim zdaniem tego GTU_12 nie zastosujemy. Ale jest to oczywiście tylko moja interpretacja, jednoznacznie z przepisu to niestety nie wynika. Jeżeli konsultacje dotyczą doradztwa, to powinniśmy GTU_12 zastosować. Natomiast do projektów, nadzorów, czy odbiorów budowlanych go nie zastosujemy. Pozdrawiam

      Odpowiedz

  29. Dzień dobry.
    Czytam odpowiedzi Pana na zadawane pytania są bardzo interesujące i wyczerpujące.
    Jednak w pytaniu o sprzedaż węgla kamiennego i brunatnego udzielonej Pani Monice odpowiada Pan że nie należy stosować GTU 2.
    Węgiel ,miał,koks są to wyroby energetyczne do celów opałowych wykazane w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym.
    Moim zdaniem sprzedaż powinna być oznaczona GTU2

    Odpowiedz

  30. Dzień dobry, dziękuję za komentarz.

    Owszem węgiel jest wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, ale kod GTU_02 dotyczy towarów wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT.

    Natomiast w art. 103 ust. 5aa pkt 11 ustawy o VAT dotyczy pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN. Przepis ten nie dotyczy zatem każdego towaru z załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, lecz tylko tych, o których mowa w art. 86 ust. 2 tej ustawy.

    Natomiast art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym dotyczy paliw silnikowych.

    Wedle mojej wiedzy, ale proszę oczywiście o poprawienie jeśli się mylę, węgiel nie jest wyrobem energetycznym przeznaczonym do użycia, oferowanym na sprzedaż lub używanym do napędu silników spalinowych, tj. nie jest paliwem silnikowym. Z tego względu nie jest moim zdaniem objęty kodem GTU_02.

    Pozdrawiam

    Odpowiedz

    • Dzień dobry.
      Dziękuję Panu za wyczerpującą odpowiedź.
      Sprawdziłam i ma Pan racje , że węgiel nie mieści się w art.86 ust.2.
      Pozdrawiam

      Odpowiedz

  31. Dzień dobry
    Mam pytanie dotyczące sprzedaży energii elektrycznej.
    Jako firma mam instalację fotowoltaiczną i co 2 miesiące wystawiam fakturę dla energetyki.
    Na fakturze wystawiam ilość sprzedanej energii w MWh, czy w nowym JPK_VAT powinienem oznaczyć taką sprzedaż GTU 11?

    Odpowiedz

    • W takim przypadku sprzedajemy energię – towar, nie jest to usługa polegająca na przeniesieniu uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Zatem GTU_11 nie stosujemy.

      Odpowiedz

  32. Dzień dobry,
    czy pośrednictwo w transporcie (nabywany usług e transportu od firmy x i sprzedajemy ją drożej firmie y) podlega pod kod GTU_13?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, jeżeli jest to odsprzedaż usługi transportowej, to formalnie jesteśmy wykonawcą usługi (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT), zatem powinniśmy GTU_13 zastosować.

      Odpowiedz

  33. Dzień dobry.
    Mam pytanie. Prowadzę skład budowlany. Wystawiam fakturę na sprzedaż towaru i na tej samej fakturze mam usługę transportową moim środkiem transportu. Dowóz towaru do klienta.
    Czy mam obowiązek zaznaczyć tą usługę kodem GTU 13 ?
    Pozdrawiam Bożena

    Odpowiedz

  34. „Anonim” w twoim przypadku nie oznaczasz usługi transportowej kodem GTU.
    Transport jako element cenotwórczy nie jest wykazywany w GTU 13.

    ” Anna N” pośrednicy także oznaczają sprzedawane usługi GTU.

    Odpowiedz

  35. Czy podatnik współpracujacy z firma kurierska, ktory przechowuje paczki kurierskie i otrzymuje za to wynagrodzenie podlega pod GTU 13?

    Odpowiedz

  36. Witam
    Nasze towary z PKWiU z 2008r są w takiej samej grupie jak PKWiU 29.32.30.0 z 2015r . Klucz powiązań PKWiU 2015r z CN 2020 przydzielił nasze towary do grupy GTU 7 od 87081010 do 87089997, ale nasze towary nie da się jednoznacznie przyporządkować do tej grupy?jednego kodu CN. W związku z tym jak prawidłowo zakwalifikować towary i nadać im ośmiocyfrowe kody CN?

    Odpowiedz

  37. Witam
    Dziekuję za odpowiedż , występujemy o WIS i potwierdzenie kodów CN dla towarów,
    jednak mam pytanie czy do wysłania teraz za m-c październik 2020 JPK_ VAT oznaczyć towary GTU 7 tak jak klucz powiązań PKWiU 2015r z CN 2020, a po uzyskanie odpowiedzi WIS jeżeli nasze towary nie bedą sie zaliczać do GTU 7 zrobić korektę, czy teraz wysyłając JPK_VAT za pażdziernik 2020 r nie oznaczać towarów GTU-7 a po uzyskanie odpowiedzi zrobic korektę?
    Na odpowiedz musimy poczekać o potwierdzenie kodów CN

    Odpowiedz

  38. Witam,
    czy przy refakturowaniu listów przesyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej należy zastosować GTU

    Odpowiedz

    • Wedle mojej wiedzy usługi pocztowe mają PKWiU 53, zatem nie dotyczy ich kod GTU_13. Nie identyfikuję też innego kodu, który mógłby znaleźć w tym przypadku zastosowanie.

      Odpowiedz

  39. Czy dokument zbiorczy za cały miesiąc sprzedaży biletów parkingowych wydrukowany z automatu parkingowego zawierający takie same pozycje jak raport miesięczny z drukarki fiskalnej należy odznaczyć jako dokument wewnętrzny czy RO

    Odpowiedz

    • Pytanie czy korzystamy w tym przypadku ze zwolnienia przewidzianego w pkt 40 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących? Jeżeli tak, to w takim przypadku nie mamy kasy, nie jest to więc raport fiskalny, a więc wydaje się, że jest to dowód wewnętrzny.

      Odpowiedz

      • Jesteśmy płatnikami podatku vat . Sprzedaż biletów parkingowych odbywa się w dwojaki sposób , poprzez : drukarkę fiskalną lub w automacie . Zestawienie miesięczne sprzedaży dokonanej przez klientów poprzez drukarkę fiskalną odznaczam w JPK VAT symbolem RO , natomiast mam problem czy zestawienie miesięczne sprzedaży – raport miesięczny wydrukowany z automatu ( płatność gotówką w automacie ) zawierający te same dane a wiec kwotę miesięczna netto sprzedaży z automatu , kwotę miesięczną podatku vat , kwotę miesięczną brutto, nr raportu itd. powinnam zaznaczyć jako dokument wewnętrzny czy RO

        Odpowiedz

  40. Refaktura za przegląd walca, gdzie został użyty olej hydrauliczny(wymiana oleju) podlega pod GTU 3? Faktura wystawiona przez firmę wykonującą tą usługa wyszczególnia osobno pozycje przegląd i olej.

    Odpowiedz

    • Pani Krysiu, pytanie dotyka aktualnego od lat problemu – czy przy wymianie oleju mamy do czynienia z kompleksową usługą, w której zużywany jest towar, czy też mamy dostawę oleju oraz odrębnie usługę jego wymiany. Organy w takich przypadkach raczej przyjmują ten drugi wariant (0115-KDIT1-1.4012.299.2017.1.KM). Jeżeli w Pani przypadku również mamy do czynienia z opcją drugą, to GTU_3 należy zastosować. Oczywiście pod warunkiem, że jest to olej wymieniony w par. 10 ust. 3 pkt 1 lit. c rozporządzenia.

      Odpowiedz

  41. prowadzę zakład przeciwpożarowy usługowo handlowy. zajmuje się sprzedażą gaśnic proszkowych i pianowych oraz oznakowan przeciwpożarowych oraz świadczę usługi w zakresie konserwacji tych gaśnic oraz oznaczeń miejsc przeciwpożarowych. czy ta sprzedaż i usługa konserwacji i oznakowania miejsc przeciwpożarowych kwalifikuje się do GTU.

    Odpowiedz

    • Usługi konserwacji gaśnic nie podlegają pod żadne GTU. Nie natknąłem się również, aby gdziekolwiek były ujęte gaśnice, ale szczerze przyznam, że nie analizowałem szczegółowo katalogu GTU pod tym kątem.

      Odpowiedz

  42. Czy transport towarów samochodem do 3,5 t podlega GTU 13?
    Czy usługi programistyczne/ informatyczne podlegają oznaczeniu procedurą EE?

    Odpowiedz

  43. Dzień dobry
    Klienci życzą sobie, żeby wystawiać faktury do dwóch różnych zamówień oddzielnie z realizacją w tym samym dniu (dwa różne zamówienia i dwie różne faktury, w tym samym dniu, dla tego samego klienta). W związku z tym faktury np. jedna z nich przekracza kwotę 15tys. zł brutto, a druga nie, albo żadna z nich nie przekracza kwoty 15tys. zł brutto, ale łącznie tak. Towary są z załącznika numer 15 do ustawy do VAT i podlegają obowiązkowemu mechanizmowi podzielonej płatności, moje pytanie brzmi, jak oznaczyć procedury w nowym JPK VAT do MPP do tych faktur? Czy brać jedną fakturę jako jedna pozycja i odnieść się do kwoty powyżej 15tys. i z mechanizmem podzielonej płatności a, jak postąpić z drugą, która nie przekracza 15tys. zł brutto. Czy też zastosować MPP? A jak postąpić z fakturami, jak żadna nie przekracza 15tys. zł brutto, ale łącznie już przekraczają? Jak zastosować oznaczenia dotyczące procedur w nowym JPK VAT?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry Pani Halino, jeżeli faktury dokumentują odrębne dostawy towarów to ich wartości nie łączymy. Oznaczenie MPP zastosowałbym jedynie do tych faktur, które przekraczają wartość 15 tys. zł.

      Odpowiedz

  44. Jesteśmy Uczelnią Wyższą Medyczną. Między innymi nadajemy stopnie naukowe doktora, doktora habilitowanego. Jesteśmy zwolnieni przedmiotowo na podstawie Art.43 ust.1 pkt26. Często wystawiamy faktury osobom fizycznym ale również firmom za usługę promotorstwa, przygotowanie i wydanie recenzji przez recenzentów. Czy taka usługa podlega pod GTU_12?

    Odpowiedz

    • Pani Marzeno, GTU_12 dotyczy wyłącznie usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Z przedstawionego opisu usług nie wynika, aby była to któraś z powyższych, co sugeruje, że GTU_12 nie powinien być stosowany. Ale w takich przypadkach konieczna jest analiza umów i konkretnego przypadku. Nie mogę więc tak abstrakcyjnie odnieść się do zagadnienia. Pozdrawiam

      Odpowiedz

  45. Dzień dobry proszę o pomoc jak ująć sprzedaż usług usługa transportowa dla firmy niemieckiej czyli npo. dawniej pozycja 11 i 12 w deklaracji no i oczywiście deklaracja Vat UE.

    Odpowiedz

    • Pani Małgorzato, eksport usług dalej wykazujemy w polu 11 i 12 części deklaracyjnej nowego JPK i w dalszym ciągu należy wykazać taką transakcję w informacji VAT-UE (jeżeli mamy kontrahenta zidentyfikowanego do VAT-UE). Musimy ją też ująć w polach K_11 i K_12 części ewidencyjnej nowego JPK.

      Odpowiedz

  46. Dzień dobry
    Co Pan sądzi na temat wyjaśnień do GTU 06 ? Jedną z wymienionych tam pozycji jest :PKWIU 26.20.1 – komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych. Czy należy tu wziąć pod uwagę całą dużą grupę rozwijając to PKWIU na bardziej szczegółowe ( nie dodano żadnego ex..) ? Np. urządzenia wejścia lub wyjścia PKWIU 26.20.16.0 ( gdzie według mnie można byłoby zaliczyć urządzenia typu pendrive ), czy jakoś inaczej interpretować ten punkt? Ciężko nazwać pendrive maszyną 🙂
    Naprawdę ciężko wytłumaczyć czemu to wszystko ma służyć..
    Pozdrawiam, Magdalena Majewska.

    Odpowiedz

    • Dzień dobry Pani Magdaleno, w zał. nr 15 mamy faktycznie PKWiU 26.20.1 bez żadnego ograniczenia, zatem wszystkie pozycje w to się kwalifikujące należy tutaj uwzględnić.

      Odpowiedz

  47. Prowadzę handel samochodami używanymi. Większość samochodów kupuję od osób fizycznych na umowę kupna-sprzedaży, które następnie sprzedaję na fakturę VAT marża. Czy umowę zakupu od „nieVatowca” należy wprowadzić do JPK_VAT? Jeśli tak, to z jakim opisem?

    Odpowiedz

  48. Jestem kompletnie zagubiona, proszę o pomoc:
    1. czy jeśli wykonuję usługę administrowania stronami internetowymi to powinnam oznaczyć f-rę sprzedaży GTU_12
    2. czy jeśli konfiguruję domeny internetowe to powinnam oznaczyć f-rę sprzedaży GTU_12
    3. czy jeżeli wdrażam i konfiguruję systemy do przechowywania danych w tzw. chmurze to powinnam oznaczyć f-rę sprzedaży GTU_12
    4. czy jeżeli pozycjonuję strony www to powinnam oznaczyć f-rę sprzedaży GTU_12
    5. czy jeżeli tworzę lub aktualizuję strony www to powinnam oznaczyć f-rę sprzedaży GTU_12
    6. czy jeżeli instaluję dla klienta certyfikat SSL dla konkretnej domeny to powinnam oznaczyć f-rę sprzedaży GTU_12
    Izabela

    Odpowiedz

    • Pani Izabelo, GTU_12 dotyczy wyłącznie usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Jeżeli nie wykonujemy ww. usług, to oznaczenia tego nie stosujemy.

      Odpowiedz

  49. Proszę o pomoc:
    1/ Dotyczy fa sprzedaży Jeżeli wartość tej faktury pierwotnej wynosi 25.000 i korekta na minus powoduje że jej wartość wynosi 20.000 to czy w pliku JPKVAT korektę zaznaczam MPP
    2/ Czy w pliku JPKVAT kodem MPP zaznaczam też fa zakupowe powyżej 15.000
    3/ Dostarczam towar na jedna budowę na podstawie pojedynczych zamówień od klienta. Czy faktury sprzedaży do tych zamówień powinny być oznaczone MPP w pliku JPKVAT jeżeli ich wartość jest mniejsza od 15.000

    Odpowiedz

    • Pani Alicji, jak rozumiem w pkt 1 dalej mamy do czynienia z transakcją MPP, zatem do korekty również powinniśmy użyć oznaczenia MPP – przynajmniej tak rozumiem wyjaśnienia MF.
      2) tak, jeśli faktura dokumentuje towar/usługę z załącznika nr 15 do ustawy o VAT.
      3) nie, jeżeli faktura jest na kwotę niższą niż 15 tys. zł, to nie mamy obligatoryjnego MPP i oznaczenia.

      Odpowiedz

  50. proszę o pomoc w sprawie ustalenia stosowania GTU dot. refakturowania obsługi kotłowni. Faktura jest wystawiana przez firmę obsługującą kotłownię a my refakturujemy na wspólnoty mieszkaniowe gdyż jesteśmy właścicielem kotłowni

    Odpowiedz

    • Pytanie co to za faktycznie usługa. Wygląda na to, że nie jest to żadna z usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Nie jest to też transport ani usługa przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Wówczas GTU nie mamy.

      Odpowiedz

  51. wystawiam fv na sprzedaz usług transporowych w Polsce i dla kontrahentów z UE
    (vat rozlicza nabywca fv moje fv sa ze stawka 0 – sprzedaz poza granice kraju) oznaczajac taką fv w jpk-vat zaznaczam GUT13 dla fv w kontrahenta z polski i zagranicznego.

    A czy powinnam przy takich fv z JPK-vat zaznaczać oznaczenie dotyczące procedur np. TP, MMP, lub I_42 lub I_63 lub inne? Czy tylko zaznaczam same GTU13?

    Odpowiedz

  52. Prośba o odpowiedź :
    1/ wykonanie prac instalacyjnych z załącznika 15 na kwotę 28.000 : faktura zaliczka na 14.000 oraz końcowa na 14.000 – czy obydwie oznaczamy MPP czy żadnej nie muszę / patrzymy na wartość usługi czy wartość pojedynczych faktur do zapłaty /
    2/ skład budowlany : faktura zawiera sprzedaż piasku – 1 pozycja, cementu – 2 pozycja , wapna – 3 pozycja , transport – 4 pozycja / czy ten transport oznaczamy GTU-13 – jest jedynie uzależniony od odległości albo 50 zł albo 100zł /

    Odpowiedz

    • Pani Agnieszko,
      1) przy MPP patrzymy na wartość faktury. Jeżeli nie przekracza 15 tys. zł to nie stosujemy oznaczenia. Nie ma znaczenia wartość transakcji/zamówienia.
      2) Jeżeli transport jest kosztem dodatkomy dostawy wliczanym do ceny towaru to nie stosujemy oznaczenia GTU_13, tak jak wskazałem we wpisie.

      Odpowiedz

      • Bardzo dziękuję Panu za szybką odpowiedź :
        co do pyt. 1) mylna dla mnie była informacja w niektórych opracowaniach co do
        kwoty faktury brutto w sytuacji gdy wartość tej usługi jest pokazana na fakturze końcowej w wartości brutto 28.000 a następnie pozostaje do zapłaty 14.000 po rozliczeniu zaliczki, na którą wartość brutto należy zwracać uwagę transakcji czy faktury – teraz już wiem – Dziękuję
        co do pyt 2) zasugerowałam się tym linkiem :
        https://jpk.info.pl/kod-gtu-13-uslugi-transportowe-gospodarka-magazynowa/
        choć inne opracowania potwierdzają tą kwestię tak jak Pan pisze we wpisie
        zwłaszcza, że transport jest z góry ustalony przy składaniu jednorodnego zamówienia, a pozycje na fakturze muszą być wyszczególnione np. ze względu na różne stawki VAT i ewidencję magazynową

        Odpowiedz

      • Bardzo dziękuję Panu za szybką odpowiedź :
        co do pyt. 1) to mylna dla mnie jest informacja w przepisach co do kwoty faktury brutto w sytuacji gdy w fakturze końcowej mamy pokazaną wartość usługi brutto 28.000 do podatku dochodowego minus zaliczka 14.000 – pozostaje kwota 14.000 brutto faktury do zapłaty – inaczej nie byłoby pytania – Dziękuję
        co do pyt. 2) to zasugerowałam się tym linkiem : https://jpk.info.pl/kod-gtu-13-uslugi-transportowe-gospodarka-magazynowa/, choć w większości czytałam opinie jak w Pana wpisie w odpowiedzi, zwłaszcza gdy jest to z góry określone przy składaniu zamówienia a poszczególne pozycje wymuszają stawki VAT oraz prowadzenie gospodarki magazynowej, a nie można rozbijać transportu do każdej pozycji – ponieważ wg mnie nie będzie widoczna faktycznie stosowana marża na
        danym produkcie

        Odpowiedz

  53. Dzień dobry
    Zwracam się z pytaniem dotyczącym faktur sprzedażowych wystawianych w serwisie samochodowym. Na jednej fakturze, ale w trzech osobnych pozycjach mamy : sezonową wymianę opon, depozyt opon letnich oraz sprzedaż opon. Czy Pana zdaniem powinniśmy zaznaczać GTU 13, jeśli wszystkie pozycje są rozliczone w jednym zleceniu?
    Pozdrawiam serdecznie

    Odpowiedz

  54. wystawiam fv na sprzedaz usług transporowych w Polsce i dla kontrahentów z UE
    (vat rozlicza nabywca fv moje fv sa ze stawka 0 – sprzedaz poza granice kraju) oznaczajac taką fv w jpk-vat zaznaczam GUT13 dla fv w kontrahenta z polski i zagranicznego.

    A czy powinnam przy takich fv z JPK-vat zaznaczać oznaczenie dotyczące procedur np. TP, MMP, lub I_42 lub I_63 lub inne? Czy tylko zaznaczam same GTU13?

    Odpowiedz

  55. Witam,
    Czy podatnik współpracujący z firma kurierska, który raz w miesiącu wystawia fakturę „wynagrodzenie za usługi kurierskie” podlega pod jakiekolwiek GTU?
    Pozdrawiam

    Odpowiedz

    • Wedle mojej wiedzy usługi kurierskie mają PKWiU 53, natomiast GTU_13 dotyczy wyłącznie usług transportowych z PKWiU ex 49.4. Jeżeli ta usługa nie ma PKWiU ex 49.4 to GTU_13 nie zastosujemy.

      Odpowiedz

  56. Witam,
    Proszę o podpowiedź w spawie oznaczeń TP.
    Jesteśmy Spółką zoo której właścicielem są osoby fizyczne( udziały- nie stanowiące 25%) i spółka X-9%-która ma prawo wyboru 2 osób( z 3łącznie) w Radzie Nadzorczej.
    -Czy zatem jeśli wystawiam fv na spółkę X to powinnam oznaczyć TP?
    -A jeśli wystawiam na firmę w której właścicielem jest osoba fizyczna posiadająca u nas udziały- to jeśli nie przekraczają 25% to nie powinnam oznaczać TP?
    -A jeśli wystawimy fv na Prezesa to też oznaczenie TP?

    Odpowiedz

    • Pani Julio, z doświadczenia wiem, że takie zagadnienia wymagają szczegółowej analizy, komentarz pod wpisem nie będzie do tego wystarczający. Jeżeli chciałby Pani analizę podatkową w tym zakresie to proszę o mejla na adres: kontakt@zrozumvat.pl. Przedstawię ofertę spółki ECDP, wówczas tematem zajmie się specjalista w zakresie podatków dochodowych.

      Odpowiedz

  57. Dzień dobry czy zaprojektowanie i sprzedaż kalendarze ( wydrukowanie go )będzie obowiązywał kod gtu 12 dziękuję

    Odpowiedz

    • Dzień dobry Pani Joanno, zapewne ma Pani wątpliwości czy jest to usługa reklamowa, dla której przewidziano GTU_12. Zgodnie z definicją słownikową, reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług. Samo projektowanie kalendarzy i ich drukowanie nie wchodzi moim zdaniem w zakres ww. definicji. Ale oczywiście każdy musi dokonać odpowiedniej klasyfikacji do swojego świadczenia.

      Odpowiedz

  58. witam
    mam busy i wykonuje uslugi przewozu na terenie kraju i UE. Wykonuje te uslugi i wystawiam faktury dla podmiotów krajowych i z UE. Czy mam na tych fakturach sprzedazowych wstawiac GTU_13?

    Odpowiedz

  59. Dzień dobry,
    mam fakturę za :prowizja handlowa za dany miesiąc.
    Faktura obejmuje wynagrodzenie za czynności i podpisane umowy handlowe w danym miesiącu. Jaki kod GTU powinien być zastosowany?

    Odpowiedz

    • Pani Elżbieto, pytanie za co należna jest ta prowizja. Jedyne GTU jakie można rozważać to GTU_12. Dotyczy ono usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Jeżeli prowizja nie jest należna za jakiekolwiek z ww. świadczeń, to tego GTU nie zastosujemy.

      Odpowiedz

  60. Dzień dobry
    Jesteśmy hurtownią spożywczą, dzierżawimy część powierzchni magazynowej innym firmom, czy faktury za dzierżawę powierzchni magazynowej powinno być opatrzone GTU13?

    Odpowiedz

  61. Dzień dobry !
    Proszę o pomoc !
    Warsztat samochodowy, faktura sprzedaży, w której są wstawiane dwie pozycje np.
    ” 1. Wymiana: sprzęgła.
    2. Części zamienne: sprzęgło. ”

    Jest to część, która została zakupiona do montażu przy wykonywanej usłudze.

    Czy przy takiej fakturze określam GTU 07 ?

    Odpowiedz

    • Tutaj najpierw należy rozstrzygnąć czy mamy do czynienia z kompleksową usługą, w której towar jest jedynie elementem kosztowym, czy też mamy usługę wymiany i odrębnie dostawę towaru. W tym pierwszym przypadku GTU_07 nie zastosujemy, w tym drugim musimy możliwość jego stosowania rozważyć. Przy czym wówczas należy sprawdzić czy sprzedawana część objęta jest którymś z kodów CN 8701-8708. Tylko wtedy znajduje ten kod GTU zastosowanie.

      Odpowiedz

  62. Czy drukarnia która, robi projekty banerów, ulotek czy wizytówek a później je drukuje i wysyła klientowi będzie używał kodu GTU_12?

    Odpowiedz

    • Pani Sylwio, tutaj pytanie czy jest to reklama, o której mowa w przepisie rozporządzenia. Ja w tym przypadku stosuję następującą definicję reklamy: ,,działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”. Jeżeli Państwo jedynie zajmujecie się przygotowaniem materiałów, które klient sam wykorzysta do działań reklamowych, to w mojej opinii nie mamy do czynienia z usługą reklamową i nie oznaczamy tego GTU_12. Poza tym, opisaną przez Panią usługę kwalifikowałbym raczej jako usługę materialną, więc choćby z tego względu nie stosowałbym tego kodu – dotyczy on bowiem wymienionych w przepisie usług niematerialnych. Ale oczywiście proszę brać pod uwagę, że jest to wyłącznie moja interpretacja tego przepisu. Pozdrawiam

      Odpowiedz

  63. Czy jak wystawiam f-ry marketingowe o treści ” usługa marketingowo-promocyjna” za np.dodatkową ekspozycję towarów to zaznaczam GTU-12? Prowadzę sklep spożywczy.

    Odpowiedz

  64. Witam Panie Piotrze,

    Jeżeli na fakturze sprzedażowej mam wpisane „Usługa zajęć sportowo-rekreacyjnych”.
    Czy w tym przypadku stosuję kod GUT?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Odpowiedz

  65. Dzień dobry
    Pytanie nie na temat, ale jak prawidłowo powinno wyglądać oświadczenie o akceptacji faktur przesyłanych drogą elektroniczną dla kontrahenta zagranicznego (klient chce, aby przesyłano mu faktury w formie elektronicznej do WDT)? Jakie dane powinno zawierać? Czy to oświadczenie musi być w formie polsko/angielskiej na jednym oświadczeniu, czy to mogą być dwie wersje jedna po polsku a druga po angielsku? Na jakie przepisy musimy się powołać? W wersji polskiej powołujemy się na nasze polskie przepisy, a na jakie przepisy mamy się powołać w wersji angielskiej? Czy w wersji angielskiej nie musimy się powoływać na żadne przepisy?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, przepisy dokładnie nie regulują jaka ma być treść umowy, mamy jedynie art. 106d ustawy o VAT. Natomiast taka umowa musi określać całą procedurę zatwierdzania poszczególnych faktur. Pomagam też przy tego rodzaju tematach, w razie zainteresowania proszę o mejla na: kontakt@zrozumvat.pl.

      Odpowiedz

  66. Proszę o pomoc. Firma zajmuje się sprzedażą wysyłkową. sprzedaje różnego rodzaju susze, maści z konopii oraz waporyzatory i części zamienne do nich takie jak baterie czy ładowarki do nich. Czy powinnam zaliczyć te towary do suszu tytoniowego i nadać mu kod GTU 04?
    Proszę o pomoc!!!

    Odpowiedz

    • Definicja suszu tytoniowego zawarta jest w art. 99a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Jeżeli sprzedaje Pani towary objęte tą definicją, to dotyczy ich kod GTU_04.

      Odpowiedz

  67. Proszę o pomoc. Czy podatnik współpracujący z firma kurierska, który przechowuje paczki kurierskie i otrzymuje za to wynagrodzenie podlega pod GTU 13?

    Odpowiedz

  68. dzień dobry moja firma świadczy usługi kierowcy nie mam własnego środka transportu .Jako przeważającą działalność gospodarczą mam kod 77,12,z a w pozostałych mam 49,41,z czy mam stosować kod gtu 13.dziękuję

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, pisałem już na ten temat wyżej. Wszystko zależy od klasyfikacji PKWiU. Jeżeli świadczenie to objęte jest PKWiU 49.4 to GTU_13 zastosujemy. Nie jestem niestety specjalistą od PKWiU, ale wydaje mi się, że jeżeli świadczymy usługę kierowcy bez użycia własnego środka transportu, to usługi transportowej nie wykonujemy. Jest to raczej jakaś usługa wspomagająca transport. Więc bliżej jest mi tutaj np. do PKWiU 52.21.29.0 – Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy. Przy takim PKWiU kodu GTU_13 nie zastosujemy. Ale tutaj żeby mieć pewność można wystąpić o WIS. Więcej na ten temat w tym artykule: https://zrozumvat.pl/czy-kody-gtu-mozna-potwierdzic-za-pomoca-wis/.

      Odpowiedz

  69. Dzień dobry,

    czy procedurę EE stosujemy również dla sprzedaży usług elektronicznych do USA dla osób fizycznych ?

    Odpowiedz

  70. Dzień dobry
    W Panu nadzieja, Panie Piotrze.. Czy mogę prosić o pomoc w jeszcze jednej sprawie ? Działalność prowadzona jest na zasadzie franczyzy dla jednego z sieci salonów z bielizną. W sklepie sprzedawana jest bielizna tylko tej firmy a rozliczenie odbywa się na zasadzie prowizji od obrotu za sprzedany towar, który nie jest własnością sprzedającego. W ofercie znajdują się również karty podarunkowe ( traktowane przez franczyzodawcę jako bony różnego przeznaczenia -do zrealizowania w każdym salonie tej firmy ). Czy w JPK-VAT fakturę sprzedaży franczyzobiorcy ( prowizję za całość sprzedaży za miesiąc ) należy oznaczyć jako B_MPV Prowizja ?

    Odpowiedz

    • Pani Magdaleno, oznaczenie B_MPV_PROWIZJA stosujemy jeżeli wchodzimy w zakres zastosowania art. 8b ust. 2 ustawy o VAT. W świetle tej regulacji, w przypadku gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.

      Franczyzobiorca bez wątpienia dokonuje transferu bonu różnego przeznaczenia. Działa przy tym jako podmiot, który nie dokonuje dostawy w zamian za te bony – bo jak rozumiem sprzedaży zawsze dokonuje franczyzodawca. I jednocześnie franczyzobiorca otrzymuje za dystrybucję bonów prowizję. Jest to więc moim zdaniem przypadek kiedy stosujemy art. 8b ust. 2 ustawy o VAT, a więc wchodzimy też w zastosowanie kodu B_MPV_PROWIZJA.

      Odpowiedz

  71. Też tak rozumiem ten przypadek, bardzo Panu dziękuję za pomoc. Jest Pan nieoceniony i naprawdę rzadko się zdarza aby ktoś tak bezinteresownie pomagał innym, szczególnie w takiej trudnej branży. Bardzo się cieszę, że trafiłam na Pana blog. Pozdrawiam serdecznie .

    Odpowiedz

  72. Czy przy wystawianiu faktury za przegląd techniczny budynku oraz refakturowaniu opłaty za ekspertyzę wodomierza powinnam zastosować kod GTU?

    Odpowiedz

    • Pani Emilio, nie wygląda mi to na którąś z usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. A więc wydaje się, że żadnego GTU dla takich usług nie będzie.

      Odpowiedz

  73. Dzień dobry,

    sprzedawca otrzymuje dodatkową prowizję za sprzedaż danego towaru w swoim sklepie. Czy taka prowizja podchodzi pod usługi marketingowe i tym samym pod kod GTU_12?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, pytanie jakie czynności wykonywane są w zamiach za prowizję, a więc co tak naprawdę świadczymy na rzecz kontrahenta i czy to możemy zakwalifikować jako usługę reklamy albo marketingową.

      Odpowiedz

  74. Dzień dobry
    Czy przy rozliczaniu WNT (nabycie maszyn) po stronie VATU należnego dla nowego JPK w oznaczeniach dowodu sprzedaży zaznaczać dowód wewnętrzny-WEW i oznaczenia GTU?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, jeżeli przy WNT otrzymaliśmy fakturę to na jej podstawie dokonujemy zapisu i nie stosujemy oznaczenia WEW. Chyba że faktury nie mamy, to wykażemy WNT przy użyciu dowodu wewnętrznego i to oznaczenie zastosujemy. Zgodnie z wyjaśnieniami MF, kodów GTU nie stosuje się do transakcji zakupowych.

      Odpowiedz

  75. Dzień dobry,

    czy wysyłając towar, najczęściej ładunki kilku paletowe, firmą transportową (nie będącą firmą kurierską) i refakturując taki koszt transportu, w całości bądź części, osobną pozycją na fakturze powinniśmy stosować kod GTU_13 ?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, pytanie czy nie jest to koszt dodatkowy, o którym piszę w pkt 3 wpisu, bo jeśli tak to tego GTU nie zastosujemy. Ale jeśli faktycznie mamy do czynienia z refakturowaniem, to zależy jakie PKWiU ma świadczenie. Jeśli jest to PKWiU 2015 49.4, to GTU_13 należy zastosować.

      Odpowiedz

  76. Dzień dobry,
    pytanie odnośnie GTU-13. Podatnik wystawia faktury na usługi transportowe paczek (w treści faktury jest dokładnie „transport z….do..”, bez wyszczególnienia PKWIU) . Usług tych nie wykonuje jednak osobiście, świadczy je w jego imieniu firma kurierska (raz w miesiącu wystawiają mu fakturę na usługi kurierskie). Czy w takim wypadku należy oznaczać faktury wystawiane przez podatnika GTU-13?

    Odpowiedz

  77. Witam!
    Nietypowe pytanie – jeśli w jednym miesiącu otrzymałam dwie faktury zakupu od jednego kontrahenta, przy czym jedna z faktur zawiera towary z załącznika nr 15 ustawy o podatku od towarów i usług, a druga faktura odnosi się do transportu tych towarów. Obie z nich opiewają na kwotę powyżej 15000zł brutto. Czy w takim przypadku faktura z transportem również powinna być oznaczona w nowym JPK_VAT odpowiednim oznaczeniem MPP?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry! Faktycznie interesujący problem 🙂 Pytanie czy ta usługa transportowa jest elementem kosztowym dostawy towarów z załącznika nr 15 do ustawy o VAT (na podstawie art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT)? Bo jeśli tak, to formalnie stanowi jedną całość wraz z dostawą towarów i nie powinna być odrębnie fakturowana. Mamy więc do czynienia z błędem w fakturowaniu po stronie dostawcy. Ja w takim przypadku postąpiłbym następująco: Zapłacił cały VAT z transakcji (licząc cenę z obu faktur) metodą podzielonej płatności. Wówczas nikt nam nie zarzuci, że powinno być MPP a go nie zastosowaliśmy. Natomiast oznaczenie MPP w ewidencji zakupów zastosowałbym wyłącznie do faktury, która wymienia towary z załącznika nr 15 do ustawy o VAT. Skoro w drugiej fakturze nie ma towarów/usług z załącznika nr 15, to literalnie oznaczenia MPP nie powinno być.

      Odpowiedz

    • Pytanie jakie jest PKWiU dla tych urządzeń? Jeżeli jest to PKWiU 2008 o symbolu 28.23.13.0, to GTU_06 nie stosujemy. Jeżeli jest to inny symbol PKWiU 2008, to należy sprawdzić czy jest on wymieniony w pozycjach 7, 9, 59, 63, 65, 66, 69, i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, ponieważ towary wymienione w tych pozycjach podlegają pod GTU_06. Pozdrawiam

      Odpowiedz

  78. Witam, mam pytanie o oznaczenie dotyczące procedur: transport drogowy rzeczy, firma transportowa, faktury wystawiane tylko na daną trasę. Wybieramy oznaczenie GTU-13 a co z oznaczeniem procedur ? jakie wybrać? a może nie wybierać nic ?

    Odpowiedz

    • Pani Justyno, nie da się ogólnie powiedzieć, że jakieś procedury przy tego typu działalności wystąpią lub nie. Zależy od konkretnego przypadku i co fakturujemy. Może np. wystąpić oznaczenie TP jeżeli byśmy transport wykonywali dla podmiotu powiązanego. Każdy przypadek jednak wymaga analizy pod tym kątem. Szczegółowo wszystkie te procedury opisuję w moim Vademecum: https://zrozumvat.pl/nowy-jpk-vademecum/ Pozdrawiam

      Odpowiedz

  79. Dzień dobry, czy prowadząc kiosk obowiązuje mnie procedura TP.? Sprzedaję towar, którego nie jestem właścicielem, wystawiam miesięcznie fakturę jako wynagrodzenie z tytułu umowy ajencyjnej. otrzymuję prowizję od sprzedaży. Będę wdzięczna za podpowiedź.

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, nie ma wyłączenia dla stosowania kodu TP w przypadku prowadzenia kiosków. Jeżeli więc klientem jest podmiot powiązany, to należy dowód dokumentujący tę sprzedaż oznaczyć kodem TP. Pozdrawiam

      Odpowiedz

  80. Dzień dobry
    W imieniu zarządzanej przez nas Wspólnoty Mieszkaniowej wystawimy rachunek za wynajem powierzchni pod reklamę (ściana budynku). Nadmieniam, że na rachunku wystawcą i sprzedawcą jest Wspólnota Mieszkaniowa. Czy świadczenie takiej usługi powinno być oznaczane w ewidencji VAT i pliku JPK_VAT kodem GTU 12?

    Odpowiedz

  81. Członek Rady Nadzorczej (wchodzący w skład organu uprawnionego do powołania Zarządu) Zarządcy budynków Wspólnot Mieszkaniowych dokonuje nieodpłatnie przeglądu technicznego (okresowy, roczny) budynków Wspólnot, które później przez Zarządcę zostaną obciążone za jego wykonanie. Nadmienię, że w zależności od zapisów w umowach zawartych ze Wspólnotami Mieszkaniowymi Zarządca może pełnić dla Wspólnoty funkcję Zarządu lub Administratora jak również pełnić obie funkcje jednocześnie.
    Czy w takiej sytuacji należy zastosować oznaczenie „TP” dla wystawianych przez Zarządcę na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej faktur obciążeniowych?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, jest to temat, który wymaga dokładniejszej analizy i to najlepiej przez specjalistę w zakresie podatków dochodowych (musimy uwzględniać powiązania w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych). W razie zainteresowania mogę polecić odpowiednią osobę, proszę wówczas o kontakt i opis sytuacji na kontakt@zrozumvat.pl, Pozdrawiam.

      Odpowiedz

  82. Dzień dobry,
    czy faktura dotycząca wynajmu sprzętu budowlanego np. koparki powinna być oznaczona którymś z kodów GTU?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry Pani Sabino, nie identyfikuję żadnego GTU dla tego typu usług. GTU mamy tylko dla usług:
      – w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych;
      – o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;
      – transportowych i gospodarki magazynowej – Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1

      Odpowiedz

  83. Dzień dobry.
    Prowadzę sprzedaż samochodów używanych – procedura marża.
    Wyzłomowałam samochód który nie nadawał się do użytku i sprzedałam jako złom samochodowy na fakturę. Sprzedaż oznaczyłam GTU-5.
    Czy dodatkowo mam zaznaczyć GTU-7 .
    Prosze o pomoc.
    Elżbieta

    Odpowiedz

  84. Dzień dobry, mam sprzedaż w postaci prowizji od sprzedaży do kraju z poza UE . Czy to podlega pod GTU 12?

    Odpowiedz

    • Dzień dobry, samo pośrednictwo nie podpada pod GTU_12, dotyczy ono usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.

      Odpowiedz

  85. Dzień dobry,
    Co zrobić w przypadku niepotrzebnego zastosowania kodu gtu w ewidencji sprzedaży? Deklaracja jpk została wysłana do urzędu skarbowego a rok już jest zamkniety.
    Proszę o pomoc.

    Odpowiedz

  86. Czy „białe certyfikaty” należy zakwalifikować do usług niematerialnych i oznaczyć na fakturze GTU-12 ?

    Odpowiedz

  87. Czy wszystkie czynności wykonywane przez prawnika podlegają pod GTU-12? Np. sporządzenie wniosku o interpretację indywidualną czy też sporządzenie pisma?

    Odpowiedz

  88. Franczyza stacji paliw:
    – gdy wystawiamy fakturę za usługę marketingową oznaczamy ją GTU?
    – gdy wystawiamy fakturę na usługę udostępniania przestrzeni stacji paliw i ekspozycji oznaczamy GTU?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *.